Sven Pichal vraagt meer begrip van de NMBS

9 december 2015
“Regels zijn regels” is telkens het antwoord van de NMBS wanneer je hen om een uitzondering of om begrip vraagt. "Dat terwijl de spoorwegmaatschappij bij elk euvel zelf haar klanten dankt 'voor het begrip'. Zelfs op die momenten dat er geen begrip is. Sven Pichal heeft het er moeilijk mee.

Er moet Sven Pichal iets van het hart.

Gelukkig hebben we daar bij Radio 1 een perfecte rubriek voor:

 

De minuut van Sven Pichal

Een man gaat elke dag, op en af, met de trein naar zijn werk. Tot hij plots chronisch ziek wordt en dat werk moet opgeven. Hij hoopt bij de klantendienst van de NMBS een deel van zijn duur -nog lopend- jaarabonnement te kunnen recupereren.

Maar de NMBS zegt 'neen'. "Op uw doktersbriefje staat dan wel dat u niet meer mag gaan werken, maar u mag wel nog het huis verlaten. En in dát geval, betalen wij niet terug.

Regels zijn regels!

De man ziet meer dan 1.000 euro verloren gaan.

En ik... wel ik had het kunnen weten. Want de NMBS antwoordt elke keer 'Regels zijn regels' als ik hen, als Inspecteur bij Radio 2, vragen van consumenten voorleg.

Regels zijn regels, uiteraard! Maar uitzonderingen op een regel, dat zijn uitzonderingen op een regel. Het is niet omdat je een staatsbedrijf bent, dat je regels wetten zijn, die je niet zomaar kan overtreden.

Elke dag vraagt De NMBS haar reizigers om begrip voor vertragingen, nu vraag ik écht en oprecht begrip van de NMBS voor haar klanten, en liefst zonder vertraging!

 

Lees ook de column van Sven op deredactie.be