"Sylvia Huang wordt de Kim Clijsters van de klassieke muziek"

21 mei 2019
De Koningin Elisabethwedstrijd is terug begonnen en onze Belgische Sylvia Huang mocht de finaleweek direct inzetten. En ja, dat deed ze fantastisch. Zo goed zelfs dat Bo Van Spilbeeck haar ziet als een van de redders van de klassieke muziek.

Muziekminnend Vlaanderen kijkt deze dagen naar Ketnet. Nee, niet om K3 aan het werk te zien, maar omdat op dat kanaal ’s avonds de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool uitgezonden wordt. Met muziekminnend bedoel ik dan ook wie houdt van de zogenaamde “klassieke” muziek. Gisteren was een speciale avond, want dan mocht “onze” Belgische kandidate schitteren. Sylvia Huang is 25 jaar oud en ziet er veel jonger uit. Maar wat een talent, wat een muzikaliteit, wat een rijpheid. Haar familienaam verraadt dat haar vader van Chinese afkomst is. Veel belangrijker: hij is violist en was haar eerste leraar. Sylvia’s moeder is een Belgische celliste. Sylvia komt uit Henegouwen, toch spreekt ze vloeiend Nederlands, omdat ze al enkele jaren in het wereldberoemde Concertgebouworkest van Amsterdam speelt.

Flashback naar een dikke week geleden, één dag voor zij in afzondering gaat in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, aan de voet van de Leeuw van Waterloo. Ik mag haar voor het Nieuws thuis bij haar Brussels gastgezin gaan interviewen. En ik ben onder de indruk. Speciaal voor ons speelt Sylvia Huang een stukje solo viool van Bach. Het Concertgebouworkest leende haar een prachtige, eeuwenoude Landolfi-viool. Sylvia bespeelt die op blote voeten. Heel ongedwongen. Heel fris.

“Jij kan de Justine Hénin of Kim Clijsters van de klassieke muziek worden”, werp ik haar toe. Tegelijk besef ik dat Sylvia misschien zelfs te jong is om Kim en Justine op het hoogtepunt van hun carrière te hebben zien tennissen. Toch bloost zij en lacht verlegen wanneer ik haar uitleg waarom. Ik ben ervan overtuigd dat zij een rolmodel kan zijn en jonge mensen kan aansporen om met muziek te beginnen, net zoals veel Belgische kinderen zijn gaan tennissen door Kim en Justine.

Klassieke muziek heeft het moeilijk om te overleven in deze tijd van flitsende videoclips en vlotte poppy songs. Dat is al jaren zo, maar het lijkt mij met de jaren acuter te worden. En de Koningin Elisabethwedstrijd zal dat niet meteen veranderen. Vergeleken met het circus van het Eurovisiesongfestival lijkt de Elisabethwedstrijd een saaie boel. Omdat het hier nog gaat om de essentie, de prachtige muziek die Bach, Beethoven of Brahms ons nagelaten hebben. En niet om de verpakking, de show die vaak muzikale leegte moet verdoezelen. Met haar “girl next door”-look zal Sylvia Huang nooit een Ariana Grande of Taylor Swift worden. Maar Kim en Justine waren eigenlijk ook “girls next door”. En dus geloof ik dat Sylvia, als ze nu zaterdag hoog eindigt in de rangschikking, een Kim en Justine-effect kan veroorzaken. En wie weet, hebben wij misschien door haar voorbeeld binnen tien jaar meer dan één Belgische violist of pianist in de finale.

Beluister het middagjournaal van Bo Van Spilbeeck:

Lees ook: