Ted Cruz kent de persoonlijkheid van miljoenen potentiële kiezers

15 december 2015
De republikeinse nominatiecampagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen wordt voorlopig gedomineerd door Donald Trump. Maar de Texaanse senator en Tea Party-boegbeeld Ted Cruz (44), komt de jongste tijd flink opzetten. In een nieuwe peiling in Iowa klopte hij Trump met 10 procent.
 
Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de geraffineerde 'psychografische' aanpak van Cruz.
 
Trump voelt intuïtief de onderbuik van een deel van de bevolking aan en speelt daar op in met controversiële, provocerende uitspraken. 
 
Cruz ként het profiel van miljoenen potentiële kiezers. Zijn campagneteam weet wat de persoonlijkheid, waarden, opvattingen, interesses en levensstijl zijn van inividuen en sociale groepen. En speelt daar letterlijk à la tête du client op in met berichtjes, telefoontjes en huisbezoeken.
 
Waar komt die informatie vandaan? Een team van gedragspsychologen, psychografici, statistici en marketeers hebben miljoenen facebookprofielen en andere 'big data'-banken geanalyseerd.
 
Die methodes zijn niet nieuw, maar Cruz' campaigners combineren op een zeer uitgekiende en grootschalige manier marketingtechnieken als 'microtargeting' en 'behavioral insights'. 
 
Pittig detail, wat lezen we op de site van senator Cruz? 'Senator Cruz is dedicated to providing the highest level of protection for your online privacy and security.'
 
 
Plaatje: Ted Cruz op campagne in een wapenwinkel in Iowa (Getty)

Radio 1 Select