"Tegen 2027 alle nieuwe auto’s elektrisch", maar zullen we die wel allemaal kunnen opladen?

2 november 2021
Wie vanaf 2027 een nieuwe auto koopt, zal alleen nog een elektrische auto kunnen kopen. Althans als het van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) afhangt. Bye bye, klassieke brandstofmotoren dus. Maar zullen we over zes jaar al klaar zijn voor die radicale ommezwaai? De auto-industrie vraagt zich vooral af het Belgische elektriciteitsnetwerk dit zal aankunnen.

Terwijl premier Alexander De Croo (Open VLD) al op de klimaattop in Glasgow zit, moet de Vlaamse regering morgen nog haar klimaatplan afwerken om het in Schotland te kunnen presenteren.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters loste vanochtend al een stevig schot voor de boeg: als het van Peeters afhangt, zal het vanaf 2027 niet meer mogelijk zijn om een nieuwe auto te kopen met een klassieke verbrandingsmotor onder de kap, zelfs geen hybride. Alleen nog elektrische auto's dus.

Wie het voorstel vanochtend in de krant las of op de radio hoorde en eerder dacht dat een elektrische vierwieler nog verre toekomstmuziek was, krabde zich wellicht eens goed achter de oren.

Hoe gaan we dat klaarspelen? Is een elektrische auto tegen dan betaalbaar en hoe gaan we al die schone sleeën allemaal opladen? Want als er tegen dan niet genoeg laadpalen zullen zijn, wordt het balen als een…

Tandjes bijsteken

Ook autojournalist Tony Verhelle is sceptisch over de ambitieuze plannen."Tot nu toe sleepte Vlaanderen met de voeten op vlak van groene mobiliteit. Nu maakt het plots een bocht van 180 graden. We zullen verschillende tandjes moeten bijsteken", zei Verhelle in “Het journaal”.

Vooral het aantal laadpalen opkrikken wordt nog een krachttoer. Begin dit jaar waren er amper 8.482 publieke laadpunten in België. Dit komt overeen met ongeveer 4.200 publieke laadpalen, want de meeste hebben twee stekkers. Daarmee doen we het een pak slechter dan andere landen.

Uit een recente vergelijkende studie blijkt dat Noorwegen het best is voorbereid op de elektrische wagen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Nederland, dat al ruim 60.000 laadpunten telt. België bungelt met een 29e plek achteraan in het Europese peloton.

Volgens berekeningen zijn er tegen 2030 maar liefst 150.000 laadpalen nodig in België. “Of we dat halen, valt te betwijfelen”, zegt Tony Verhelle. En de ambities bleven vooralsnog relatief bescheiden op dat vlak: het Brussels Gewest kondigde vandaag aan dat er volgend jaar 250 nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen bijkomen en minister Peeters liet vandaag weten dat ze tegen 2025 30.000 extra laadpunten nastreeft.

Energienet

Ook bij Febiac, de Belgische federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie, roepen de ambities van Peeters nog vele vragen op. “Het belangrijkste is dat de mobiliteit van de mensen gegarandeerd wordt. Als een burger of een bedrijf een auto koopt, moeten ze die correct kunnen gebruiken. Op dat vlak zien wij op dit moment nog niet alle garanties”, zegt Gabriel Goffoy van Febiac.

“Tegen 2030 verwachten we in België 2 miljoen auto’s”, gaat Goffoy verder. “Om die allemaal elektrisch te laten rijden, heb je heel wat zaken nodig.” Wat hem daarbij het meeste zorgen baart, is ons elektriciteitsnet.

“Het energienet moet dat aankunnen - dat is op dit moment nog niet gegarandeerd - en gaan we die energie hebben op dat moment?”, vraagt Goffoy zich hardop af. Dat er voldoende laadpalen kunnen komen, daar maakt hij zich niet meteen zorgen over. Maar “de fundamentele vraag is: gaat het netwerk dit aankunnen?”

“Alles is mogelijk”

Als steeds meer mensen de komende jaren hun elektrische auto’s beginnen op te laden, wat veel stroom zal vragen, dreigen dan geen blackouts? Voor die vraag klopte VRT NWS aan bij netwerkbeheerder Fluvius. Daar verzekert woordvoerder Björn Verdoodt dat de angst om in het donker te zitten, als we massaal met elektrische auto’s gaan rijden, niet terecht is. Fluvius heeft daar al plannen voor.

“Ons huidige investeringsprogramma gaat al uit van 1 miljoen elektrische wagens op de Vlaamse wegen tegen het jaar 2030. Dat is al heel veel, maar dat is absoluut haalbaar als we dat in combinatie met de digitale meters ook slim aanpakken en de auto’s slim laten opladen. Dat wil zeggen: als we op de juiste momenten opladen, zal er geen enkel probleem zijn.”

Als de Vlaamse regering sneller wil schakelen, waardoor er eerder dan in 2030 1 miljoen elektrische wagens zullen rijden, is het voor Fluvius wel belangrijk dat er “snel beslissingen worden genomen en dat we een stabiel kader krijgen”, merkt Björn Verdoodt op. “Zo kunnen wij onze investeringsprogramma’s aan die nieuwe realiteit aanpassen.”

“Want alles is mogelijk - technisch kan alles”, verzekert Verdoodt. “Maar het is belangrijk dat we voldoende tijd krijgen om alles af te werken en het elektriciteitsnet volledig klaar te maken.”

Beluister het volledig gesprek met Gabriel Goffoy van Febiac in "De wereld vandaag"

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag