Tekort aan vitamine D? Leg je paddenstoelen in de zon

9 februari 2021
Unsplash
Grauwe winterdagen betekenen voor heel wat mensen een tekort aan vitamine D. De oplossing ligt volgens Amerikaanse onderzoekers in meer paddenstoelen eten. En door je paddenstoelen eerst in de zon te leggen, creëer je een heuse vitaminebom. Willem De Keyzer, voedingsdeskundige van de Hogeschool Gent, geeft uitleg in 'Nieuwe Feiten'.

“Het grootste deel van de vitamine D die de mens krijgt, komt niet van voeding maar maken we zelf aan via onze huid. Daarvoor is er ultraviolet licht nodig, zonlicht dus. Op dagen dat er weinig zonlicht is, maken we te weinig vitamine D aan en zijn we volledig op onze voeding aangewezen”, vertelt Willem De Keyzer.

De Amerikaanse onderzoekers onderzochten het effect van een portie paddenstoelen op het vitamine D-gehalte van mensen. Normaal haalt 95% van de mensen de aanbevolen hoeveelheid vitamine D niet. “Wanneer de onderzoekers een portie van 80 gram paddenstoelen toevoegden aan het dieet, zakte dat percentage van 95% naar 65%.”

Champignons krijgen UV-behandeling

Bovendien kunnen paddenstoelen zelf ook vitamine D aanmaken. “In de Verenigde Staten zijn champignons op de markt die tijdens het productieproces een UV-behandeling kregen. De bestraling met ultraviolet licht zorgt ervoor dat de champignons tien tot twintig keer meer vitamine D bevatten."

"In de champignons gebeurt dan eigenlijk hetzelfde als in de huid van de mens. Op die manier worden paddenstoelen een echte bron van vitamine D.”

Maar je kan je paddenstoelen ook zelf een vitamineboost geven. “Als je thuis zelf paddenstoelen in schijfjes snijdt en op een zonnige dag in het licht legt, is er na vijftien minuten al een toename van de hoeveelheid vitamine D. Op een bewolkte dag moet je ze een half uur tot drie kwartier in het licht laten liggen. Bovendien hebben sommige paddenstoelen van nature ook meer vitamine D, zoals de oesterzwam.”

Goed zijn de paddenstoelen dus zeker voor ons vitamine D-gehalte, maar hoe goed precies? “De Amerikaanse studie heeft het over tachtig gram champignons, dat is een vrij grote hoeveelheid."

"Bovendien heeft men cijfers gebruikt van rauwe paddenstoelen, maar bij de bereiding gaat een deel van de vitaminen verloren. Tot slot haalt de ene persoon ook meer vitamine D uit voeding dan de andere. Dat heeft onder meer te maken met welke andere voedingsmiddelen je consumeert. Maar kwaad kan het alvast niet om je champignons in de zon te leggen”, besluit De Keyzer.

Beluister het gesprek met Willem De Keyzer via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Lees ook: