Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Terug naar school na corona: onderwijskoepels willen leerlingen evalueren op achterstand en mentale toestand

ma 24 aug. - 8:51

Het Katholiek Onderwijs en het Gemeenschapsonderwijs willen alle leerlingen evalueren bij het begin van het schooljaar, om te bekijken hoe het gesteld is met hun leerachterstand en hun mentale toestand. Dat schrijft De Standaard. Leerkrachten kunnen zelf kiezen hoe ze de evaluatie precies zullen doen.
school

Niet naar school, digitaal afstandonderwijs, gedeeltelijk terug naar school. Het was al wat voor de schoolgaande jeugd in ons land. Niet elke leerling zal op dezelfde manier uit die periode terugkomen. Sommigen zullen een heuse leerachterstand hebben opgebouwd, sommigen deden misschien emotionele schade op tijdens de lockdown of komen met weinig zin terug naar school.

De onderwijskoepels willen graag snel een overzicht krijgen van welke leerlingen welke noden hebben, en raden de scholen daarom aan om hun leerlingen te evalueren bij het begin van het schooljaar.  Hoe de leerkrachten dat precies doen, kunnen ze zelf kiezen. "Er is een heel gamma aan mogelijkheden. Het kan gaan om testen, maar evengoed ook groepswerken of gesprekken", zegt Raymonda Verdyck van het Gemeenschapsonderwijs. "We weten dat er grote verschillen zullen zijn tussen wat leerlingen verworven hebben. Het is een gebruik dat we ook in andere schooljaren hebben. Nu zal dat intenser gebeuren. We moeten weten waar er extra ondersteuning nodig is en waar we op moeten focussen om het leren te kunnen verderzetten."

Hetzelfde verhaal horen we bij het Katholiek onderwijs. "Heel wat specialisten zeggen ons dat er toch wel wat verschil zal zijn tussen de leerlingen. Grotere verschillen dan andere jaren", zegt directeur-generaal Lieven Boeve. "Leraren kunnen gewone toetsen gebruiken of nieuwe taken ontwikkelen waarbij ze goed kijken wat leerlingen precies kunnen en niet kunnen. Het zal zaak zijn om via gericht onderwijs, met leerlingen apart of in kleine groep, toch die achterstand zo vlug mogelijk bij te werken. Zodat ze het schooljaar vlug kunnen verderzetten en we achterstand kunnen goedmaken", zegt Boeve. Maar er moet ook naar de emotionele toestand van de leerlingen worden gekeken. "Het zal zaak zijn om werk te maken van een goede groepssfeer. Om in te zetten op de verbindingen tussen de leerling en de leraar. "

De onderwijskoepels raden de scholen ook aan om over enkele weken extra klassenraden te organiseren, om de situatie opnieuw te evalueren.

Luister naar Raymonda Verdyck van het Gemeenschapsonderwijs in De Ochtend:

Bron: vrtnws.be en De ochtend

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet