Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Ochtend

Test Aankoop: "Energieleverancier Luminus lokt klanten op misleidende manier bij Mediamarkt"

do 19 dec. - 7:32

“De manier waarop energieleverancier Luminus klanten lokt in de filialen van Mediamarkt, is misleidend.” Dat zegt consumentenorganisatie Test Aankoop op basis van verschillende klachten en eigen onderzoek. De verkopers van Luminus knopen een gesprek aan door klanten waardebonnen voor Mediamarkt aan te bieden.
Test Aankoop kreeg zo’n 150 klachten binnen en bezocht zelf zes verschillende Mediamarkt-winkels in Antwerpen en Brussel

Bij elektronicaketen Mediamarkt staan sinds twee jaar vaak verkopers van  energieleverancier Luminus. Zij spreken klanten van Mediamarkt aan met een aantrekkelijk aanbod.

De verkopers bieden een goedkoop energiecontract aan waarbij je waardebonnen voor MediaMarkt krijgt: 50 euro als je overstapt voor gas of elektriciteit, 100 euro als je overstapt voor gas én elektriciteit.

De klanten moeten dan wel intekenen op een specifiek contract van Luminus: Greenfix. Dat energiecontract wordt door Test Aankoop als duur beoordeeld in vergelijking met de rest van de markt. Het wordt enkel via Mediamarkt aangeboden: aan de winkels en via de website van de keten.

Vergelijking

Via een prijsvergelijking, op een tablet laten de verkopers dan uitschijnen dat Greenfix goedkoper is dan het huidige contract van de betrokken consument.

Maar vaak gebruiken ze daarvoor een ander contract dan Greenfix, dat wel goedkoper is. Ze vergelijken ook met de duurste contracten op de markt en niet met het specifieke contract van de persoon in kwestie. Op die manier komen ze dus zelf als goedkoper uit de vergelijking.

Bovendien vragen de verkopers allerlei gegevens van de klant, die ze zogezegd nodig hebben voor de prijssimulatie. Maar dat klopt niet: ze vragen de identiteitsgegevens van de klant, om op die manier een contract te kunnen afsluiten. De gegevens om een correcte prijssimulatie te kunnen doen, bijvoorbeeld het jaarverbruik, vragen ze net niet.

Test Aankoop zegt dat zelfs één van zijn eigen medewerkers op die manier willens nillens klant is geworden van Luminus, terwijl die medewerker alleen om een prijssimulatie had gevraagd.

Klachten

Eric Houtman, de federale ombudsman energie, bevestigt dat er heel wat klachten binnenlopen over Luminus, onder meer over de verkooppraktijken aan de Mediamarkt-winkels.

Het gaat om zo’n 170 klachten op jaarbasis en niet alleen over wat de energieleverancier doet bij Mediamarkt. Test Aankoop kreeg zo’n 150 klachten binnen en bezocht zelf zes verschillende Mediamarkt-winkels in Antwerpen en Brussel.

Luminus reageert

"Als deze feiten waar zijn, verontschuldigt Luminus zich bij de benadeelden", zegt woordvoerder Nico De Bie. "Zij kunnen contact opnemen met de klantendienst om de nodige rechtzettingen door te voeren. We veroordelen dergelijke praktijken ten stelligste en we zullen alle nodige maatregelen en sancties nemen tegen de verantwoordelijke verkooppartners." Luminus zal hiervoor de beelden opvragen, en verder handelen. 

"Het gaat om zeer uitzonderlijke situaties" zegt hij ook in 'De Ochtend'. Volgens hem zijn er geen instructies aan de verkopers gegeven om die prijssimulatie te maken. "Dat is onaanvaardbaar."

Beluister het gesprek met Simon November van Test Aankoop in 'De Ochtend':

Beluister het gesprek met Nico De Bie van Luminus:

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet