"Thesissen zouden wat vaker over relevante en zinnige zaken mogen gaan"

30 september 2015
Het academiejaar is een week oud en dus gaan laatstejaarsstudenten volop op zoek naar een onderwerp voor hun masterproef. Voor professor onderwijskunde Martin Valcke mag dat onderwerp gerust wat relevanter zijn.

Martin Valcke is professor onderwijskunde aan de Universiteit Gent. Hij vertelde in "De Bende van Annemie" dat hij soms masterproeven ziet passeren waarvan hij zich afvraagt waar ze toe dienen. 

 

"Natuurlijk moet een masterproef wetenschappelijk zijn, maar de student moet ook een vertaling zoeken naar de praktijk die maatschappelijk relevant is."

"Als je geen maatschappelijk relevant masterproefonderwerp kan bedenken, dan scheelt er iets met de opleiding. En dat is zo voor heel wat opleidingen."

 

Luisteraars Laura en Doruntina hebben alvast een opmerking:

 

@radio1be vaak hang je af van een promotor :)

— Laura De Raedt (@lauuuraax3) September 30, 2015

 

@radio1be En toch wil ik heel graag een pleidooi houden voor de schoonheid van nutteloze kennis #debende http://t.co/KjjHISULAW

— Doruntina Islamaj (@doruntina_i) September 30, 2015

 

Maar hoe zit dat bij jou?

Was jouw thesis, scriptie, masterproef maatschappelijk relevant? Laat het ons weten!

@radio1be "Politiek en online sociale media" zoals @facebook en @twitter, maatschappelijk relevant genoeg ;)?

— Alexandra Roumans (@Lexlee_Alex) 30 september 2015

@radio1be Jongeren en jongerenvoorzitters: onderzoek bij drie Vlaamse partijen. Héél leuk en relevant, vond ik.

— Lieselot Van Mol (@LieselotVanMol) 30 september 2015

Voor iedereen die nog een masterproef (ook wel thesis of scriptie) moet schrijven, alvast één boodschap:

Radio 1 Select