Tien minuten (!) staande ovatie na première 'Close' van Lukas Dhont in Cannes: "Kippenvel, Gouden Palm zit erin"

27 mei 2022
'Close', de tweede langspeelfilm van Lukas Dhont, is in Cannes overweldigend goed ontvangen, met maar liefst twéé staande ovaties, zowel voor als na de film. "Er hing elektriciteit in de lucht in het Grand Théâtre Lumière", aldus VRT-filmjournalist Lieven Van Gils. Ook 'Rebel' van Adil El Arbi en Bilall Fallah is buiten competitie in wereldpremière gegaan op het filmfestival van Cannes.

'Close' is de tweede langspeelfilm van Lukas Dhont, en gaat over de intense vriendschap tussen de twee 13-jarige jongens Léo en Rémi, die plots verstoord geraakt. Na 'Girl' heeft Dhont opnieuw een film gemaakt over liefde en kwetsbaarheid.

Het was een bijzondere première, omdat Lukas Dhont en zijn team al een staande ovatie kregen nog vóór de film was begonnen, vertelt VRT-filmreporter Lieven Van Gils. "Dat is echt uitzonderlijk. Maar ze kennen Lukas hier in Cannes, want hij heeft vier jaar geleden de Caméra d'Or gewonnen, voor het beste debuut met "Girl".

"Het was echt alsof Lukas thuiskwam: zo'n warm en hartelijk applaus kreeg hij, toen hij samen met de cast binnenkwam in de zaal. Hij moest zijn gezicht al even verbergen in zijn handen, zo geëmotioneerd was hij. En dat was nog maar het eerste kippenvelmoment van de avond."

Want ook ná de première van 'Close' was de reactie van het publiek in Cannes meer dan hartverwarmend. "Tien minuten applaus, jawel. Iemand drukt hier blijkbaar de chronometer in om de duur van het applaus te meten na een voorstelling, want dat is een eerste referentie voor hoe een film ontvangen wordt. En dat applaus duurde echt héél lang", aldus Van Gils.

"Op het filmfestival van Cannes worden de films helemaal tot het einde afgespeeld, inclusief de eindgeneriek. Maar het applaus voor 'Close' startte meteen na het allerlaatste beeld van de film, en liep die hele generiek door."

"Je moet je dat voorstellen: 2.300 mensen, in een tot de nok gevulde zaal, iedereen staat recht en blijft klappen om z'n appreciatie te laten voelen. Er hing echt elektriciteit in de zaal", vat Van Gils samen. "Je voelde de liefde van het publiek voor Lukas, en andersom, en van Lukas voor zijn hele team. 'Close' is dan ook een bijzonder ontroerende film, prachtig verteld in een subtiele en mooie beeldtaal."

Of dat warme onthaal in Cannes ook een Gouden Palm oplevert, weten we morgenavond pas. "Maar het zit erin voor 'Close', daar ben ik van overtuigd", zegt Lieven Van Gils. "Na zo'n emotionele première mogen Lukas en zijn team ambities koesteren. De drie Belgen blijven trouwens overeind in die officiële competitie."

In een eerste reactie na zijn première overheerst de opluchting bij regisseur Lukas Dhont. "Het was zo overdonderend, als moment. Je zit daar in die zaal, en je beleeft als maker je eigen film. Ik vind het moeilijk voor mezelf om naar te kijken, want ik ken die film door en door, dus ik zie altijd de mankementen. Om dan zo'n applaus te krijgen, en te voelen dat de zaal enorm emotioneel reageert: dat doet veel deugd."

En de première van Adil en Bilall? "Wat een dreun"

Buiten de officiële competitie hebben Adil El Arbi en Bilall Fallah hun vijfde langspeelfilm 'Rebel' voorgesteld, tijdens een zogenoemde "midnight screening". "De film was daardoor pas afgelopen rond 3.30 uur. En na "Close" beland je in "Rebel" in een héél andere wereld", zegt Lieven Van Gils.

"Het is een dreun van een film, over Syriëstrijders, en meer bepaald over een tienerjongen die zijn broer achterna reist. Hiermee hebben Adil en Bilall écht hun handtekening gezet. Ze laten zien welke fantastische regisseurs ze geworden zijn, want zeker in de actiescènes hebben ze hun gelijke niet in ons land."

Na hun première reageren ook Adil El Arbi en Bilall Fallah opgelucht, en opgetogen. "Dit betekende meer dan ik zelf had verwacht. De magie die hier hangt, kan je niet beschrijven. Je kan het alleen maar voelen hier in Cannes. Hoe 'Rebel' is onthaald? Dat kan ik moeilijk beoordelen", vindt Fallah.

"Het ligt nu niet meer in onze handen", vult El Arbi aan. "We kunnen alleen maar hopen dat de mensen onze film hebben geapprecieerd. Dat we het publiek hebben meegenomen, dat ze iets hebben geleerd en dat we emotie hebben opgewekt."

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'