Tips om beter te slapen

17 februari 2016
Onze slaap bestaat uit verschillende fases. De remslaap en de diepe slaap, bijvoorbeeld. Wat kan je praktisch doen om deze fases te verbeteren?

In een donkere kamer slapen, geen tv kijken voor het slapengaan, 's avonds niet te laat eten: deze tips kennen we allemaal. Wat kan je nog doen om je slaap te verbeteren?

Johan Verbraecken, slaapexpert aan het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen legt uit.

Diepe slaap

De diepe slaap is verantwoordelijk voor het lichamelijke herstel. Deze slaap is vrij eenvoudig te manipuleren. 

Hoe kan je de diepe slaap laten toenemen?

- Meer lichamelijke inspanning

- Een beperkte hoeveelheid alcohol helpt bij het inslapen

 

Remslaap

De remslaap, of droomslaap, zorgt voor het herstel van geestelijke inspanningen. Deze slaap is niet eenvoudig te manipuleren. 

De droomslaap heeft een effect op het geheugen. Tijdens deze slaap filteren de hersenen de informatie die we overdag te verwerken krijgen. De hoofdzaak wordt van de bijzaak gescheiden, en wordt opgeslaan in het langetermijngeheugen. 

Er vormen zich ook synapsen tussen de verschillende zones in de hersenen. Deze zorgen ervoor dat de informatie beter geïntegreerd wordt. Zo kunnen we gemakkelijker tot oplossingen komen. Vandaar het 'eureka!' gevoel!

Hoe kan je remslaap bevorderen?

- Geen alcohol drinken. Alcohol zorgt ervoor dat de droomslaap wordt uitgesteld tot later op de nacht, in een grotere concentratie. Een nadeel is dat men wakker wordt tijdens deze uitgestelde REM slaap

- Zorg ervoor dat je droomslaap niet onderbroken wordt

- Geen koffie drinken. Koffie beïnvloedt de droomslaap

- Spanningen vermijden. Stress zorgt voor onderbrekingen in de droomslaap

 

Weetje: REM staat voor 'rapid eye movement', omdat de ogen flitsende bewegingen maken tijdens deze slaap.

 

Deze vraag werd gesteld door Chris Van Doorslaer in De Bende Van Annemie.

Foto © Getty Images, George Marks

Radio 1 Select