Tips om beter te slapen in coronatijden

26 maart 2020
© Alexandra Gorn (via Unsplash.com)
Annick Ruyts, de televisiemaker die vorig jaar nog het programma 'De Slapelozen' maakte, slaapt door deze crisis geen sikkepit meer. En zij is niet de enige. Slaapexperte Inge Declercq geeft tips om beter met je zorgen om te gaan en zo misschien toch wat beter te slapen.

Heel wat mensen maken zich in deze periode ongerust. Zo blijkt uit een bevraging naar ons welbevinden van de Universiteit Antwerpen dat heel wat deelnemers te weinig slapen omdat ze zich zorgen maken. Ongeveer 5% van de deelnemers aan de enquête geeft aan dat ze nu meer dan gewoonlijk slaap tekort komen. 

Annick Ruyts: "Terug naar af"

Wie daar ook zeer erg mee te kampen heeft op dit moment, is televisiemaker Annick Ruyts. Zij maakte vorig jaar het programma 'De Slapelozen' op Canvas, net omdat het een probleem is waar ze al langer mee worstelt. De laatste tijd ging het beter, maar door deze crisis is haar slaapprobleem teruggekomen. "We zijn terug naar af: ik slaap geen tik!" En dat is vreselijk, want net in deze tijden, vertelt Ruyts, heb je die slaap nodig: "Alles is onzeker, en als je dan de nachten niet hebt om te recupereren en stress te verwerken, voel je het meteen héél erg." Sowieso is Ruyts een enorme piekeraar in tijden van slecht slapen, zegt ze. "Dan word ik wakker en valt heel die crisis op mijn hoofd, en ga ik veel te erge dingen bedenken."

Als ik wakker word, valt heel die crisis op mijn hoofd en begin ik veel te erge dingen te bedenken.

Ruyts maakt zich zorgen over familieleden, over haar alleenstaande moeder, een zoon die op kot in zijn eentje zich moet zien te redden, en over daklozen of asielzoekers die niet lijken te weten wat er aan de hand is. "Dat pak ik allemaal als een spons binnen, en 's nachts wordt dat nog erger."

Tips om beter te slapen

'We zullen doorgaan' vroeg enkele tips aan slaapexterte Inge Declercq van de Universiteit Antwerpen. "Angst is de grote boosdoener. We moeten ervoor opletten dat we de angst niet gaan diaboliseren" zegt ze. "Als alles draait rond één onderwerp is het logisch dat je daar 's nachts ook aan ligt te denken."

Enkele tips van Inge Declercq: 

  • Je hebt recht om angstig te zijn, maar laat je er niet door verlammen. Kijk naar je angst, breng die in kaart. 
  • Wat zijn de positieve elementen van deze situatie? Probeer daar ook over na te denken.
  • Probeer je situatie te relativeren, durf met jezelf te lachen, met je piekerende gedachten. Zo verander je van perspectief, dat kan rust brengen. 
  • Zoek voor je gaat slapen een hoekje om dààr te piekeren. Doe dat dus niet in je bed, maar vóór je in bed gaat liggen. 
    Schrijf het op, dan kan je die zorgen alvast even parkeren. 
  • Probeer meerdere keren per dag een buikademhaling te doen. Zo kan je de spanning al wat verleggen. 
    Hoe werkt het? Leg je handen op je buik, adem goed in en zorg dat je buik goed bol komt te staan. En adem dan langzaam weer uit.
  • Zorg ervoor dat je 's avonds niet meer op de schermen van je gsm of laptop zit te kijken, want van dat blauwe licht word je weer wakker. 
    Stop daarmee, twee uren voor je gaat slapen! 


Beluister het gesprek met Annick Ruyts en Inge Declercq via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Lees ook: