"Toen we in China aankwamen, werd alles cash betaald. Toen we vertrokken, was alles digitaal”

2 januari 2018
Drie jaar geleden trok Philippe Rogge met zijn gezin naar China. Hij werd er commercieel verantwoordelijke van Microsoft. Vandaag staat hij aan het hoofd van de Centraal- en Oost-Europese afdeling van het bedrijf en woont hij in Munchen.

Na drie jaar kijkt Philippe Rogge met nostalgie terug op zijn verblijf in China. Het was aanvankelijk emotioneel een moeilijke keuze, vertelt hij. "Het was een professionele uitdaging, maar je gaat in een omgeving wonen die niet de meest gezonde is voor je kinderen. Daar zat ik wel mee.” Dat zijn zoon - na een eerste verkennend bezoek - op het vliegtuig terug zei: "Ik wil niet meer naar school in Gent", maakte de beslissing uiteindelijk wel makkelijker. 

Het was een professionele uitdaging, maar je gaat in een omgeving wonen die niet de meest gezonde is voor je kinderen. Daar zat ik wel mee

Volgens velen is Silicon Valley het mekka van de technologie, maar China, oftewel de Silicon Dragon, is bezig aan een inhaalbeweging, weet Rogge. "Toen ik drie jaar geleden in China aankwam, werd alles in cash betaald. Ik liep rond met enveloppes vol geld, want het grootste briefje was zeven euro waard. Toen we terug vertrokken, waren alle betalingen digitaal.”

Van C2C naar CFC

“Vroeger werd wel eens gesproken over C2C", weet Rogge verder. Het staat voor 'Copy to China' en houdt in dat China de westerse technologie vooral kopieerde voor de lokale markt. "Want China heeft zonder probleem meteen 3-4 miljoen gebruikers." Vandaag kan je spreken van een omgekeerde effect, zegt Rogge. "Er is nu de CFC, Copy from China, want grote Chinese spelers, proberen manieren te vinden om de technologie die daar goed draait ook hier te krijgen." 

Met WeChat bijvoorbeeld, dat al verder lijkt te staan dan onze Facebook of Twitter? Zover wil Rogge nog niet gaan. "Chinezen hebben natuurlijk geen toegang tot Facebook of Twitter. WeChat is een platform. Als je met WeChat naar je gsmscherm zou kijken zoals wij dat kennen, zou je maar één icoon zien, waarin al de rest van dat scherm in dat platform verdwijnt. Het is een app met bike en car sharing, waar je betalingen mee kan doen, doktersbezoeken regelen, ... alles zit er in." 

China lonkt dus naar Europa, maar Rogge denkt niet dat het zo'n snelle vaart zal lopen. "Ze hebben nog niet de kennis of ervaring om hier consumentenmarkt binnen te dringen. Er zijn uitzonderingen als Huawei natuurlijk. Wat bedrijven betreft, zal China wel snel komen, ze zijn er eigenlijk al." 

Herbeluister de hele uitzending

Lees ook