De Ochtend
"Tot 3.000 jobs bedreigd door politiek gehakketak over Zaventem"
vr 27 jan. - 8:04
Dat Brussel strengere geluidsnormen wil hanteren voor de luchthaven van Zaventem, vindt het Vlaams Gewest niet kunnen. Daarom heeft Vlaanderen woensdag een belangenconflict ingeroepen. De socialistische transportarbeidersvakbond BTB vreest dat dit gehakketak op termijn duizenden jobs kan kosten en trekt daarom aan de alarmbel.
“Er zijn al een aantal luchtvaartmaatschappijen die om deze reden al vertrokken zijn,” zei voorzitter Frank Moreels, “en een aantal overweegt wat ze zullen gaan doen.Volgens onze informatie zou dat op vrij korte termijn 2.500 à 3.000 kunnen kosten.” Die inschatting is slechts iets minder pessimistisch dan de inschatting van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA). Die sprak eind vorig jaar van 3.500 jobs.
Direct en indirect jobverlies
De luchtvaartmaatschappijen die al eieren voor hun geld kozen, zijn Saudia Cargo en Yangtze River Express. Zij hebben beslist om respectievelijk naar Frankfurt en Amsterdam te verhuizen. Air Vargo Global en Asiana overwegen wat ze zullen doen en volgens Moreels houden zij ernstig rekening met het verlaten van Zaventem. De jobs die verloren dreigen te gaan, zijn in eerste instantie banen bij de cargomaatschappijen zelf. Maar onrechtstreeks worden ook jobs bij de afhandelaars en toeleveranciers zoals transportondernemingen bedreigd.
Volgens Moreels begrijpen de werknemers ook wel dat er voor de geluidsnormen rekening moet gehouden worden met de buurtbewoners van Zaventem en Brussel. Te meer omdat velen van hen daar zelf wonen. Daarom dringt hij ook aan op een “evenwichtige oplossing”, die gedragen wordt door de federale regering. “Wij denken dat het niet goed is dat er één regio de beslissing neemt, waardoor er een gehakketak ontstaat tussen de regio.” Daarom suggereert de bond dat de geluidsnormen beter federaal bekeken zouden worden. “De federale regering is aan zet”, besluit Moreels.