De Ochtend
Tot vijf keer meer pastinaak verkocht in Eeklo na gerichte advertentiecampagne op Facebook
ma 21 jan. - 6:48
Hoe eenvoudig is het om mensen te beïnvloeden met enkele advertenties op Facebook? Het is een vraag die steeds vaker gesteld wordt, zeker na het Cambridge Analytica-schandaal en de verhalen over de campagnes tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexit-referendum.
Mensen opdelen in doelgroepen
Het nieuwe Canvas-programma ‘Facebook en Ik’ nam de proef op de som en creëerde samen met een marketingbureau een advertentiecampagne voor pastinaak. De vergeten groente werd in de markt gezet als afslankmiddel op basis van allerlei pseudowetenschappelijke berichten.
Bekijk hoe de advertentiecampagne is aangemaakt:
De advertenties werden specifiek gericht aan vrouwen in Eeklo die fan zijn van het Eén-programma ‘Dagelijkse Kost’ en geen interesse hebben in fastfood. Het toont aan hoe eenvoudig het is voor adverteerders om specifieke doelgroepen te bereiken via Facebook. De mogelijkheden om mensen op te delen, zijn bijna eindeloos. Mensen met een iPhone. Vrienden van mensen die net verhuisd zijn. Ouders met jonge kinderen. Bijna alles kan.
Extra voorraad
De pastinaak-advertenties kosten uiteindelijk €550, een peulschil in vergelijking met advertentiecampagnes via klassieke media. Maar de reclameboodschappen missen hun effect niet. In de maanden november en december lijkt het Oost-Vlaamse Eeklo wel in de ban van de pastinaak te zijn.
Bekijk hier hoe sterk de verkoop van pastinaak is gestegen:
In twee winkels stijgt de verkoop met 300% en 436%, in de lokale Colruyt krijgt de vergeten groenten een beter plaatsje in de versafdeling en er wordt ook een extra voorraad aangelegd. En, toeval of niet, ook de Oost-Vlaamse comedian Xander De Rycke die opgroeide in Eeklo lijkt in december niet te kunnen ontsnappen aan de pastinaak-hype.
Beluister het interview met Tim Verheyden in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'