Tragische nieuws van Dean roept ook vragen op bij kinderen: 6 tips om hier als ouder of leerkracht mee om te gaan

18 januari 2022
© CDC (Unsplash)
De tragische dood van een jongetje van 4, het roept veel emoties op. En dat niet alleen bij volwassenen. Ook kinderen vangen het nieuws op en stellen zich vragen bij wat er gebeurd is. Hoe reageer je dan als ouder of leerkracht het beste? Sibelle Declercq, coördinator van de hulplijn voor kinderen en jongeren 'Awel', geeft tips.

Beluister het gesprek met Sibelle Declercq in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

1. Neem je kind ernstig

"Neem je kind vooral ernstig", steekt Sibelle Declercq van wal. "Ik denk dat het ook bij zo’n tragisch nieuws heel belangrijk is voor kinderen dat ze zich serieus genomen voelen. Ga het niet minimaliseren of veeg het niet onder de mat door dingen te zeggen als ‘jaja, ik heb dat ook gezien, maar het is allemaal zo erg niet’."

"Kinderen vangen heel veel op", weet Declercq. "Aan de ontbijttafel, van oudere broers of zussen, op de speelplaats, aan de kassa van de winkel, … hen weghouden van zo’n tragisch nieuws is eigenlijk geen goed idee."

2. Pas je taal aan

Wat wel een goed idee is, is het aanpassen van je taal. "Je moet vooral heel eerlijk antwoorden, maar ook heel eenvoudig. Gebruik bijvoorbeeld de woorden die je kind zelf gebruikt. Als jouw kind bijvoorbeeld vraagt ‘Is dat kindje echt dood?’, gebruik dan ook zelf het woord 'dood' en ga dat niet verbloemen met ‘ik denk dat dat kindje nu een sterretje aan de hemel is’. Het is heel belangrijk om het taalgebruik van je kind of je leerling te gaan overnemen", legt Declercq uit.

"Een kind kan zijn gevoelens beter verwoorden in zijn eigen taal. En als dat niet lukt, bijvoorbeeld bij jonge kinderen, kan het ook helpen om samen een tekening te maken of te knutselen en zelf te vragen hoe het kind zich voelt."

(lees verder onder de foto)

© Jordan Whitt (Unsplash)
© Jordan Whitt (Unsplash)

3. Erken je eigen emoties

Daarnaast is het ook belangrijk om je eigen emoties te erkennen en te tonen. "In plaats van te zeggen dat je kind zich niet zo verdrietig moet voelen, kan je ook dat verdriet erkennen en toegeven dat het nieuws jou ook verdrietig maakt. Zonder je natuurlijk te laten overmannen door emoties."

4. Beantwoord vragen

"En dan is het natuurlijk ook belangrijk om echt te luisteren naar je kind", benadrukt Declercq. "Luister welke informatie je kind precies heeft opgevangen en geef een antwoord op de vragen die ze nog hebben."

5. Kijk samen naar 'Karrewiet'

Declercq raadt ook aan om samen naar het nieuws te kijken. "Naar 'Karrewiet' bijvoorbeeld, daarin wordt dat mooi gekaderd. Dit geven wij ook als tip aan leerkrachten: kijk samen met de klas even naar 'Karrewiet', dan hebben zij de info op maat die voor hen nodig is. Achteraf kan je dan nog beslissen of verdere duiding of een gesprek nodig is."

6. Wees aandachtig voor signalen

Maar niet elk kind begint er zelf over en dan is het volgens Declercq ook niet per se nodig om er een gesprek over te hebben. "Wij raden niet aan om met heel jonge kinderen dit gesprek aan te gaan, tenzij het echt leeft op de speelplaats of ze er zelf over beginnen."

"Als dat niet zo is, moet je er zeker niet spontaan over beginnen aan tafel. Maar wees dan wel aandachtig voor signalen", vult Declercq aan. "Heel veel kinderen zullen er niet over beginnen omdat ze hun gevoelens niet kunnen verwoorden of omdat ze introvert zijn. Dan is het wel goed om je kind te kunnen lezen of aan te voelen dat er iets speelt. Geef dan zeker aan dat je er bent als je kind je nodig heeft."

Beluister het gesprek met Sibelle Declercq in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook