Transporteconoom bezorgd: "Staking geeft Lufthansa alibi om terug te komen op autonomie Brussels Airlines"

14 mei 2018
De timing van de pilotenstaking van Brussels Airlines is slecht gekozen. Dat zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen in 'De Ochtend'. "Ik zou niet graag een stuk autonomie uit Brussel zien verdwijnen naar Düsseldorf of Frankfurt."

Al maanden voeren de piloten en de directie van Brussels Airlines moeilijke onderhandelingen, onder meer over het loon en een beter evenwicht tussen werk en privéleven. Maar bij gebrek aan een akkoord zijn die gesprekken uitgemond in twee stakingsdagen, vandaag en woensdag. In totaal zijn 500 vluchten geschrapt, 60.000 reizigers zijn getroffen.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde zegt in 'De Ochtend' de onvrede van de piloten "voor een stuk" te begrijpen. "Er is waarschijnlijk een onevenwicht tussen werken en leven. En wat betreft het loon hebben de piloten een paar keer geen opslag genomen om het bedrijf te helpen groeien. Op een bepaald moment wordt dat te veel."

Alibi

Toch is hij geen voorstander van de staking. Met name de timing ervan vindt hij bijzonder slecht gekozen. "Net op een moment van overgang, waarop Lufthansa van 45 procent naar 100 procent controle gaat over Brussels Airlines. Op een moment waarop Lufthansa aankondigt dat het (lowcostmaatschappij, nvdr) Eurowings zeer belangrijk vindt, maar dat het toch een zeker autonomie wil geven aan Brussels Airlines."

"Als je dan staakt, riskeer je een alibi aan de Duitsers te geven om terug te komen op die eerder gedane belofte", denkt Van de Voorde. "Ik zou niet graag een stuk autonomie uit Brussel zien verdwijnen naar Düsseldorf of Frankfurt."

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

 

Radio 1 Select