Transportfirma's klagen lange files en formaliteiten aan de grenzen opnieuw aan: “Aparte rijstrook nodig”

25 maart 2020
Vrachtwagens in Frankrijk op weg naar Groot-Brittannië (19 maart 2020) (© Denis Charlet, AFP)
Doordat steeds meer landen in de Schengenzone - waaronder ook België - grenscontroles invoeren, wordt ook het goederenvervoer getroffen. “Vrachtwagens komen natuurlijk ook in die controles te staan. Dat veroorzaakt lange files. "

"Daarom vragen wij een aparte rijstrook zodat de vrachtwagens niet aan grenscontroles worden onderworpen”, zegt Isabelle De Maegt van de federatie van logistieke dienstverleners Febetra in 'De Ochtend'. Dat ligt in de lijn van een oproep van de Europese Commissie.

Vrachtwagens komen natuurlijk ook in die controles te staan. Daarom vragen wij een aparte rijstrook zodat de vrachtwagens niet aan grenscontroles worden onderworpen

Ook de formaliteiten aan de grens werken vertragend. “In Frankrijk moeten chauffeurs een speciaal attest hebben voor professionele verplaatsingen. In één week tijd is dat attest al drie keer gewijzigd: oorspronkelijk was dat één attest voor iedereen, of je nu vrachtwagenchauffeur was of een gewone burger, ondertussen is het een attest voor professionele verplaatsingen die een werkgever moet meegeven met zijn chauffeurs.”
20 tot 25 procent van de werknemers in het goederenstransport zijn technisch werkloos, zegt De Maegt nog. Dat gaat dan voor alle duidelijkheid niét om vrachtwagenchauffeurs die voedsel of chemische producten aanleveren. “Die rijden nog, maar er zijn natuurlijk ook veel winkels en fabrieken gesloten, en daar gebeurt de bevoorrading niet. Die vrachtwagens staan stil.”

Beluister het gesprek met Isabelle De Maegt via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select