De Ochtend
Trolley niet langer gratis bij Ryanair: het einde van lagekostenmaatschappijen?
vr 24 aug. - 6:40
Ryanair is niet de eerste lagekostenmaatschappij die geen trolleys meer wil als handbagage. Ook de IJslandse lagekostenmaatschappij WOW Air laat passagiers bijbetalen voor grote stukken handbagage. Wie een ticket bij de lagekostenmaatschappij koopt kan binnenkort enkel nog een klein stuk handbagage meenemen, zoals een laptoptas of een handtas. Wie een groter koffertje wil meenemen aan boord zal zes tot tien euro moeten bijbetalen.
Het is opnieuw een manier van lagekostenmaatschappijen om extra inkomsten te kunnen genereren bovenop de lage prijs van vliegtickets. Maar dat is niet de enige reden waarom de gratis trolleys verdwijnen.
Plaatsgebrek in bagagevakken: vol is vol
In de bagagevakken boven de zetels van een vliegtuig is de plaats beperkt. De kastjes zijn niet groot genoeg om voor elke passagier een trolley op te bergen. Passagiers die regelmatig met lagekostenmaatschappijen vliegen hebben waarschijnlijk al eens meegemaakt dat ze aan de gate te horen krijgen dat de bagagevakken vol zitten. In dat geval moet Ryanair alsnog aan de gate bagage beginnen in te laden in het bagageruim.
Passagiers vinden het uiteraard niet leuk als hun bagage wordt afgepakt aan de deur van het vliegtuig. Er ontstaan vaak discussies en dat leidt dan weer tot vertragingen, iets wat luchtvaartmaatschappijen kunnen missen als kiespijn.
Niet alleen Ryanair worstelt met de grote hoeveelheid trolleys van passagiers. Brussels Airlines laat passagiers sinds deze zomer hun trolleys gratis inchecken. Voor de passagier heeft het als voordeel dat hij onbeperkt gratis vloeistoffen kan meenemen, Brussels Airlines profiteert van minder trolleys (en discussies) aan de gate.
Nog meer bijbetalen voor extra's
Ryanair is beroemd en berucht voor goedkope vliegtickets en voor extra geld aan te rekenen voor alles. Nu heeft de maatschappij nog maar eens een nieuwe inkomstenbron gevonden.
"Men schuift nog verder op in de richting van een basismodel, een naakttarief zeg maar, om te vliegen van punt a naar punt b en voor elk dingetje dat je erbij wil, betaal je ook bij", zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde.
"We weten wat er de voorbije maanden allemaal gebeurd is bij Ryanair. Er waren problemen met de vakbonden en met het personeel, kortom: het sociaal model staat een beetje ter discussie. Dat brengt natuurlijk ook mee dat Ryanair extra kosten gaat hebben bij het personeel en de maatschappij moet dan ook zorgen voor extra inkomsten. Op deze manier zijn ze toch vindingrijk om extra inkomsten binnen te krijgen.
Beluister ook de analyse in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be