“Turkije is een tiener die niet volwassen wil worden”

28 juli 2017
Bülent Öztürk won met zijn debuutfilm Blue Silence maar liefst drie prijzen en een speciale vermelding van de Raad van Europa op het Istanbul Film Festival. Een bijzondere plek om deze prijzen in ontvangst te nemen want de Belgisch-Koeridische regisseur ontvluchtte twintig jaar geleden Turkije.

Met Erdogan komt Turkije opnieuw meer in de media. Maar voor Öztürk is Turkije nooit uit het nieuws geweest. Hij is Turkije blijven volgen en is nu niet verrast door wat er zich allemaal afspeelt.

Vroeger had ik moeite om te vertellen wat er in Turkije gebeurd

Er is wel een evolutie merkbaar. Vroeger zagen mensen een mooi land met een prachtige zee en lekker eten. Over de binnenlandse problemen rond de mensenrechten en het conflict met de Koerden werd niet gesproken. Nu mensen weten wat er speelt in Turkije maakt het me makkelijker om mijn verhaal te vertellen.

Turkije is een tiener die niet volwassen wilt worden

Turkije zit in een overgangsfase. Je kan het vergelijken met een tiener die niet volwassen wilt worden. Het moderne Turkije is rond de jaren ’20 opgericht. Landen die in die peridoe ook al groot waren zoals Duitsland, Japan en Italië zijn enorm geëvolueerd. Turkije is koppig aan hun oud systeem bijven vasthouden.

Door de staatsgrepen en ondemocratische stappen blijft het systeem in stand gehouden. Deze situatie is volgens Öztürk onnatuurlijk. Turkije moet al zijn volkeren erkennen in de grondwet en hun de nodige basisrechten geven.

Het huidige Turkse onderwijs is heel nationalistisch. Jongeren krijgen geen info over de andere volkeren binnen Turkije. Zij zien één taal, één vlag en één type onderwijs. Als ze dan volwassen worden begrijpen ze niets van de relaties met de Koerden, Arabieren of Alevieten. Ze zien enkel conflict hoewel al deze volkeren samen een enorme verrijking zijn.

Radio 1 Select