Twee systemen van kilometerheffing in één land? "Politieke absurditeit"

28 december 2018
VRTNWS
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk.

De Vlaamse regering wil vanaf 2024 of 2025 een kilometerheffing invoeren op de Vlaamse wegen. Het Brussels Gewest heeft zich aangesloten bij het Vlaamse voornemen.

Een voorbereidende studie in opdracht van de regering onderzoekt alleen nog het scenario van een heffing in het hele gewest. De piste van een lokale heffing op bepaalde filegevoelige plekken lijkt van de baan. Kanttekening: een formele beslissing over zo'n heffing is er nog niet, want dat is eigenlijk voer voor een volgende Vlaamse regering.

De noodzaak is niet zo aanwezig in Wallonië

Wallonië verzet zich tegen dat plan. Het Waals Gewest geeft de voorkeur aan een forfaitair wegenvignet, dat voor Waalse bestuurders gecompenseerd zou worden door een vermindering van de verkeersbelasting. "Wallonië is ook anders en heeft niet dezelfde autocultuur", verklaart verkeersanker Hajo Beeckman in "De wereld vandaag". Er zijn trouwens ook veel minder structurele files dan in Vlaanderen en Brussel. "De noodzaak is niet zo aanwezig", aldus Beeckman.

We hopen dat onze politici voldoende gezond verstand zullen hebben om nog een vergelijk te vinden

Wallonië beschouwt het verkeersvignet als het meest rechtvaardige systeem. "Een wegenvignet is een vlakke taks waarmee je niet kan sturen", zegt Beeckman. "Met een slimme kilometerheffing kan je wél sturen." Dat de nood voor zo'n slimme heffing hoger is in het drukke Vlaanderen en Brussel, hoeft dan ook niet te verwonderen.

Twee verschillende systemen voor een kilometerheffing in één land zou "moeilijk te vatten" zijn, zegt Waals minister Di Antonio aan het persagentschap Belga. Hajo Beeckman noemt dat technisch en politiek mogelijk. "Maar het zou een complete politieke absurditeit zijn, slecht voor het imago van ons land, als we op termijn met twee systemen zouden zitten in drie gewesten." Hij hoopt dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel het nog eens raken. "We hopen dat onze politici voldoende gezond verstand zullen hebben om nog een vergelijk te vinden."

Misschien komen er nieuwe inzichten en gaan nieuwe gezichten toch weer met elkaar overleggen

Wat zijn nu mogelijke gevolgen van een soloslim van Vlaanderen en Brussel? Volgens Beeckman krijg je dan een systeem voor rekeningrijden in Vlaanderen en Brussel - welk systeem is nog niet uitgemaakt - gecombineerd met een vignet op de voorruit in Wallonië. "Dan moet je de twee systemen gaan integreren in je auto of op je telefoon", voorspelt hij. "Maar dan betaal je wel dubbel, en dat is heel onhandig."

Hoe dan ook: er is nog geen reden om zich nu al druk te maken, want over vijf maanden zijn er regionale verkiezingen. "We weten nog niet hoe het er in Wallonië zal uitzien na de verkiezingen. Misschien komen er nieuwe inzichten en gaan nieuwe gezichten toch weer met elkaar overleggen en tot een gezamenlijke oplossing komen."

Bron: vrtnws.be en "De Wereld Vandaag"