Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Twitter doet politieke advertenties wereldwijd in de ban: "Ze vormen een risico voor onze democratie"

do 31 okt. - 8:23

De populaire microblogsite Twitter stopt vanaf 22 november met het toestaan van politieke advertenties via zijn platform. Dat heeft topman Jack Dorsey in een reeks tweets bekendgemaakt. Volgens hem vormen politieke advertenties via internet een "geheel nieuwe uitdaging" voor de maatschappij. Daarmee doelt hij onder andere op de beïnvloeding van verkiezingen.
© Pixabay

Gisteren kondigde CEO Jack Dorsey in een reeks twitterberichten aan, dat het bedrijf wereldwijd zal stoppen met politieke advertenties vanaf 22 november", zegt VRT-journalist Bram Vandeputte in 'De Ochtend'. Dorsey legde in de tweets ook uit waarom hij de advertenties gaat verbieden. "Online advertenties zijn zeer doeltreffend, maar de politieke advertenties vormen een risico voor onze democratie. Die kunnen miljoenen mensen beïnvloeden," klinkt het in de tweets.

Die beïnvloeding gebeurt onder meer met behulp van automatische "legers" van nepaccounts, zogeheten bots, die al dan niet verzonnen berichten verspreiden met een kwaadaardig doel. Ook steeds geavanceerdere kunstmatige intelligentie zou beïnvloeding gemakkelijker maken.

Voor alle duidelijkheid: politici kunnen nog steeds terecht met hun boodschap op Twitter. "Politici kunnen nog altijd twitteren, en ze kunnen alles schrijven wat ze willen. Maar enkel het betalen om een bepaalde boodschap bij specifieke groepen mensen te brengen, wordt aan banden gelegd", aldus Vandeputte. "Volgens Twitter wordt de vrijheid van meningsuiting dus niet ingeperkt op deze manier."

Facebook

Ook het tijdstip waarop de tweets van Dorsey werden verstuurd heeft een betekenis: "Die aankondiging kwam er een uurtje voor Facebook met kwartaalresultaten zou komen. Je voelt dus zeker een strijd tussen beide technologiebedrijven. Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest dan wel op de beslissing van Twitter reageren en het beleid van Facebook opnieuw verdedigen." Want beide bedrijven staan nu lijnrecht tegenover elkaar in hun advertentiebeleid. Zuckerberg verdedigde onlangs politieke berichten op zijn sociaalnetwerksite in naam van de vrijheid van meningsuiting.

Investeerders van Twitter reageerden niet blij op de aankondiging. Het aandeel ging in de handel omlaag.

Beluister het gesprek met Bram Vandeputte via Radio 1 Select. (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet