De Wereld Vandaag
Uber in heel Vlaanderen: "Taxisector zal het heel moeilijk krijgen"
wo 4 nov. - 9:00
De app is niet onbesproken: de Brusselse taxichauffeurs hebben al meerdere keren geprotesteerd tegen Uber, de kleine ring is een paar keer geblokkeerd geweest. Er zijn ook wat vragen over het statuut van de Uber-chauffeurs en of dat geen moderne vorm van uitbuiting is.
De Gentse schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw, is niet onverdeeld gelukkig met de komst van Uber naar zijn stad. “We wisten dat Uber ging komen, maar we wisten niet wanneer. Ik ben echt wel bezorgd. De taxiwereld in Gent is heel kwetsbaar op financieel vlak. Opeens komt daar een toevloed aan nieuwe taxi’s en dat betekent dat het evenwicht weg is. Ik vraag mij af of de taxichauffeurs nog genoeg gaan verdienen, anders vrees ik toch voor een taxioorlog. Men zal het gevecht voor de klant moeten aangaan.”
Oplossingen?
Toch kan de schepen van Mobiliteit daar niet veel aan veranderen. “Vroeger hadden we stedelijke vergunningen. We hebben gezocht naar het juiste evenwicht van het aantal vergunningen ten aanzien van de vraag naar taxi’s, maar dat kunnen wij niet meer doen”, aldus Watteeuw. “De vergunningen voor taxi’s worden nu afgeleverd op basis van Vlaamse voorwaarden. We hebben nog een aantal kleine instrumenten in handen, maar er zijn al vergunningen uitgereikt voor een 60 tal voertuigen. We hadden er 220 en daar komen er nog 60 bij. Dat is echt immens veel in één klap. Ik vraag mij af of dat evenwicht terug zal gevonden worden.”
Kwaliteitsverhoging
De Gentenaars zouden wel blij kunnen zijn met een uitgebreid aanbod. “Als een aantal taxichauffeurs ermee ophouden omdat ze steeds minder verdienen, dan is de vraag of we wel nog zo veel taxi’s gaan hebben. Misschien gaan we dan een monopolie hebben, waarbij taxichauffeurs de slachtoffers zullen zijn. Waarbij er een race zal zijn van prijzen en arbeidsvoorwaarden, dan wordt het pas moeilijk. Het kan niet zijn dat taxichauffeurs moeten werken in onmenselijke omstandigheden.”
“De verschillende taxibedrijven moeten echt wel eens gaan na denken of ze hetzelfde kwaliteitsniveau kunnen bieden”, besluit de schepen. “Bijvoorbeeld door zelf een app aan te bieden en waar je toch kan maken dat je genoeg verdiensten hebt. Op zich zou dat dus kunnen leiden tot kwaliteitsverhoging, maar ik ben nu vooral bezorgd over die financiële kwetsbaarheid van die taxichauffeurs.”