Unizo houdt pleidooi voor vaste koopjesperiode: “Zalando-model is onhoudbaar”

3 januari 2019
De solden afschaffen en het hele jaar door kortingen geven, zoals webwinkels als Zalando doen, is geen goed idee, zegt Unizo-voorzitter Danny Van Assche bij het begin van de winterkoopjesperiode. “Dat economisch model is onhoudbaar”, waarschuwt Van Assche in “De ochtend” op Radio 1.

"De Zalando’s van deze wereld proberen de concurrenten de markt uit te prijzen”, zegt Danny Van Assche. Door het hele jaar door scherpe kortingen te geven en met verlies te draaien, duwen ze de gewone kledingwinkels uit de markt, zegt de topman van ondernemersorganisatie.

Dat is niet alleen een slechte zaak voor de concurrenten, maar op termijn ook voor de klanten, waarschuwt Van Assche. “Als de concurrentie wegvalt, kunnen zij hun prijzen weer verhogen.”

Daarom houdt Van Assche bij het begin van de wintersolden een pleidooi voor de vastomlijnde koopjesperiodes, zoals we die vandaag in België kennen. “Zowel de kleinere winkels als de grote ketens zijn voorstander van het behoud van de solden- en sperperiode (de periode voor de solden, red.) in België.”

“Consumenten moeten weten wat de correcte prijzen zijn. Als je het hele jaar door kortingen gaat geven, zoals op de black bridays, ga je als consument het gevoel krijgen dat de prijzen met kortingen normale prijzen zijn, maar dat zijn geen normale prijzen”, zegt Van Assche ferm.

Rekken leegmaken

Waarom zijn er dan koopjesperiodes? In de eerste plaats om op het einde van het seizoen de rekken leeg te maken en plaats te maken voor de nieuwe collectie die winkeliers moeten aankopen, legt Van Assche uit.

Door in een duidelijk afgebakende periode met grote kortingen en uitzonderlijk met verlies te mogen verkopen, krijgen ondernemers geld in het laatje om die nieuwe collectie te kunnen aankopen.

“De regels op de sper- en soldenperiode zijn er net gekomen om de concurrentie eerlijk te maken”, aldus Van Assche. “Hierdoor komt iedereen op hetzelfde ogenblik aan de start om met korting en zelfs eventueel verlies te kunnen verkopen.”

Onhoudbaar model

Hoe komt het dan dat grote online shops grote kortingen blijven geven? Van Assche stelt vast dat dit ook voor hen bijzonder moeilijk is om dit vol te houden. “Ook Zalando doet het economisch gezien niet goed en draait met verlies.”

Afgelopen zomer heeft het bedrijf 55,7 miljoen euro verlies moeten slikken. Dat had twee oorzaken: door de lange zomer stelde de klanten hun winteraankopen uit én - wat blijft spelen - de hoge transportkosten die Zalando voor zijn rekening neemt door pakjes gratis te versturen en te laten terugsturen. Die concurrentieslag kunnen ze alleen volhouden omdat ze - figuurlijk - diepe zakken hebben, maar het valt dus af te wachten hoe lang ze dit kunnen volhouden.

Diversiteit

Door de concurrentieslag dreigt volgens van Danny Van Assche de diversiteit in het modelandschap te verdwijnen. “Wanneer je zou denken dat kortingenprijzen normale prijzen zijn, kom je in een economisch model dat onhoudbaar is om de diversiteit van onze winkels en ons aanbod te kunnen garanderen”, vreest Van Assche.

“Wanneer je graag wil blijven rondstruinen in verschillende winkels waar een divers aanbod is, aan verschillende prijzen, is het best dat we lokaal blijven kopen.” Van Assche blijft erop hameren dat consumenten lokaal moeten blijven kopen. “Want als je lokaal koopt, koop je bij mensen die hier hun boterham verdienen, hier investeren in de samenleving, hier tewerkstelling creëren en belastingen betalen.”

Maar dat is volgens Van Assche niet de enige reden, want “we zijn ook geen goed doel”. Hij herinnert eraan dat winkelen in een gewone winkel nog vele voordelen heeft: je kan de kledij bijvoorbeeld passen “zonder dat je 22 dozen moet terugsturen” - wat ook milieuvriendelijker is. Ten slotte is hij er zich van bewust dat het niet meer van deze tijd is om enkel offline een winkel te hebben, “elke handelaar moet op de een of andere manier de mogelijkheid bieden om online te verkopen”, maar de concurrentie moet dus eerlijk blijven.

Luister naar Danny Van Assche in De ochtend:

Bron: vrtnws.be en De ochtend

Radio 1 Select