Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Van drie rijstroken naar één: einde van de A12 in Brussel wordt groene stadsboulevard

di 30 nov. - 8:44

Het Brussels Gewest wil de toegangsweg van Vlaanderen vanaf de Heizel tot aan de Van Praetbrug omvormen tot een groene promenade. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen): "We willen de levenskwaliteit van de bewoners verhogen. Maar mensen die geen alternatief hebben, zullen nog steeds met de auto de stad in kunnen rijden".
Bron: Brussel Mobiliteit

Het Brussels Gewest heeft een vergunning aangevraagd om het einde van de A12-autosnelweg om te vormen tot een stadsboulevard. Het gaat om een drietal kilometer van de A12 en R21 tussen de Heizel en de Van Praetbrug.

Om Brussel met de auto in te rijden neemt het aantal rijstroken in het project geleidelijk af van drie naar twee naar één. Zo komt er plaats vrij voor de bus, voor een nieuwe tramlijn tussen Neder-over-Heembeek en het centrum, voor fietssnelwegen in beide richtingen en voor een wandelpad tussen de bomen.

Met het project wil Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) de openbare ruimte teruggeven aan de buurtbewoners: "De autosnelweg loopt hier langs woonwijken en we willen nu de levenskwaliteit van de bewoners verhogen door groene ruimte terug te geven aan actieve weggebruikers zoals fietsers en wandelaars. Zo komt er een beter evenwicht tussen de toegangsweg in de stad en de bewoonbaarheid en leefbaarheid van de wijken daarrond."

Beter evenwicht tussen de toegangsweg in de stad en de bewoonbaarheid en leefbaarheid van de wijken daarrond

Is het project ook leefbaar voor de Vlaamse pendelaars die met de auto naar Brussel komen? Volgens Van den Brandt wel: "Mensen die geen alternatief hebben, zullen nog steeds via de A12 de stad in kunnen rijden. Uit mobiliteitsstudies blijkt dat er nu al veel minder verkeer is op het stuk waar we willen versmallen naar één rijstrook."

Daarnaast wil het Brussels Gewest pendelaars vooral ook aanmoedigen om alternatieven voor de auto te zoeken om naar Brussel te komen of om de auto op een overstapparking aan de rand van de stad te zetten.

Timing

De vergunning voor het project is ingediend, de volgende stap is een openbaar onderzoek. Na opmerkingen van bijvoorbeeld de Vlaamse regering of buurtbewoners kunnen de plannen nog aangepast worden. Al hoopt Van den Brandt wel volgend jaar met de werken te kunnen starten om ze dan tegen het einde van de legislatuur af te ronden.

Beluister het gesprek met Elke Van den Brandt via Radio 1 Select.

Bron: vrtnws en 'De Ochtend'

Lees ook: 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet