Van Eden Hazard tot slijm: wat hebben we dit jaar opgezocht via Google?

12 december 2018
Wat hebben Eden Hazard en slijm met elkaar gemeen? Neen, de topvoetballer heeft geen last van een snotneus. Het gaat om twee termen die tot de meest gegoogelde woorden van het afgelopen jaar behoren. Traditiegetrouw komt de digitale zoekmachine in december met een lijstje. En die ingetikte zoektermen zijn vaak een goede weergave van wat er leeft.

De overzichten van veel gebruikte zoekopdrachten laten goed zien wat een land het afgelopen jaar bezighield”, legt Michiel Sallaets, woordvoerder van Google, uit.

De winnaar: het WK Voetbal

De meest voorkomende zoekopdracht in 2018 is 'WK 2018'. Dat lijkt een evidentie, niet alleen omdat dit jaar het WK in Rusland werd georganiseerd, maar ook omdat onze Rode Duivels een schitterende prestatie hebben neergezet. Eén van die Rode Duivels is trouwens de meest gegoogelde voetballer: Eden Hazard.

Als we naar de rest van de top 10 kijken, dan staat 'HD-streaming' op de tweede plaats en 'Facebook connectie' op plaats 3. Blijkbaar hebben nog veel mensen problemen om in Facebook in te loggen en worden de streamingdiensten zoals Netflix populairder.

De rest van de top 10 wordt vervolledigd door de overleden Zweedse dj 'Avicii', de 'Tour de France' en 'verkiezingen'. 'VRT NWS' staat op plaats tien.

Hoe? Wat? Wie?

Op Google zoeken we niet alleen naar personen of evenementen, maar we kunnen daar terecht met de meest uiteenlopende vragen. Zoals de meest populaire vraag van 2018 en 2017: 'Wat is mijn auto nog waard?' Heeft dit te maken met de lage emmissiezones die ervoor zorgen dat de mensen op zoek gaan naar een andere wagen? Met de tweede populairste zoekvraag 'Wat is tbs?', wilden gebruikers duidelijk meer weten over de speciale maatregel die een rechter gestraften kan opleggen.

Opvallend, op nummer drie staat: 'Wat is sapioseksueel?' Wie sapioseksueel is, valt niet meteen voor de looks van een potentiële partner maar voor zijn of haar intelligentie. Misschien is dit de trend van 2018: we gaan meer op zoek naar inhoud.

De Belgen wilden ook weten wat 'baking soda' is. Baking soda of natriumwaterstofcarbonaat wordt gebruikt in bakpoeder. Het is ook een van de ingrediënten om zelf slijm te maken.

Dat de Nederlandse winkelketen Action enorm populair is, zien we ook in de zoekopdrachten. De vraag 'Hoe lang bestaat Action in België?' komt twee keer voor in de top tien. De rest van de top 10 wordt gedomineerd door vragen over elektronisch stemmen. We zien ook dat ouders bezorgd zijn om hun kroost, want de zoekterm: 'Hoe maak ik slijm zonder lijm?' staat op de negende plaats.

Overleden beroemdheden populair

De overleden Franstalige zangeres Mauranne is de meest gezochte persoon in ons land. Zij wordt gevolgd door VTM-journalist Boudewijn van Spilbeeck, die sinds dit jaar door het leven gaat als Bo Van Spilbeeck. De Vlaamse acteur Boris Van Severen staat op de derde plaats. Topturnster Nina Derwael en VTM-journaliste Julie Colpaert prijken ook in de top 10.

Daarnaast heeft de Pano-reportage over Schild en Vrienden heel wat teweeg gebracht, want de Belgen wilden weten wie Dries Van Langenhove is. Ook de overleden comedienne Lies Lefever en motorcrosser Eric Geboers zitten in de top tien van de meest populaire Belgen op Google.

Internationaal zien we dat die trend wordt verdergezet. De meest gezochte celebrity is de overleden Zweedse dj Avicii. In diezelfde lijst vinden we de Amerikaanse rapper XXXtentacion, comic legende Stan Lee en wetenschapper Stephen Hawking terug.

Bij de meest gezochten politici staat Theo Francken (N-VA) helemaal bovenaan. Hij wordt gevolgd door Maggie De Block (Open VLD) en premier Charles Michel (MR).

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: