De Wereld Vandaag
Van "enkel voor mensen die niet kunnen rijden" tot de norm: de onstuitbare opmars van de automatische versnellingsbak
do 15 okt. - 3:30
De opmars van de automatische bak is al een tijd geleden ingezet, zei Kneuts, terwijl het anderzijds nog niet zo lang geleden is dat wie een auto kocht met een automatische versnellingsbak, het stempel kreeg opgedrukt dat hij openlijk had toegegeven dat hij niet met de auto kon rijden.
Een automatische versnelling werd ook geassocieerd met loggere, zwaardere auto's en daar is een verklaring voor, zei Iwan Kneuts. De Amerikaanse autoindustrie heeft van in het begin ingezet op automatische versnellingsbakken, en dan denk je meteen aan van die "grote sleeën die eigenlijk alleen maar gemaakt zijn om rechtdoor te rijden, puur voor het comfort en niet meer dan dat", terwijl de kleinere, vinnigere en sportievere Europese auto's meestal of bijna uitsluitend geleverd werden met een manuele versnellingsbak.
Het eerste Europese merk dat puur automatisch ging, was het Nederlandse DAF, "maar ja, als je een DAF kocht, dan haalde je meteen de spot van heel de gemeente over je heen", zo zei Kneuts.
Enkel nog modellen met een automaat
Dat ligt nu echter achter ons en de automatische versnellingsbakken zijn zodanig ontwikkeld volgens Kneuts, dat ze beter schakelen dan een handgeschakelde. Bovendien zijn er ook een aantal veiligheidssystemen voor auto's die het best of soms zelfs uitsluitend met een automaat functioneren.
En er is ook het rijgemak dat maakt dat mensen meer en meer kiezen voor een automatische versnellingsbak, en de fabrikanten spelen daarop in. Die evolutie bij de fabrikanten heeft zich ingezet van de top naar beneden, aldus Kneuts. Bij de topmerken werden de duurste modellen het eerst uitgerust met automaten en de basismodellen waren de laatste auto's die nog met een handgeschakelijke bak geleverd werden om de prijs een beetje te drukken.
Ook dat is nu in feite achterhaald, meer en meer auto's zijn enkel nog te verkrijgen met een automaat en Mercedes heeft zelfs onlangs beslist om geen auto's meer te maken met een manuele versnellingsbak. Er wordt al langer over gesproken dat de handgeschakelde versnellingsbak met uitsterven bedreigd is, en de techniek geeft ook aan dat het zo zal lopen, zei Kneuts.
Beter en zuiniger dan manueel
De automatische versnellingsbakken zijn immers fel verbeterd, en daardoor heeft men ook afgerekend met een ander cliché, namelijk dat een auto met een automaat meer verbruikt. De klassieke automaat verbruikte inderdaad een klein beetje meer, zei Kneuts, maar dat is dan wel in een vergelijking tussen een automaat en een handgeschakelde versnellingsbak die bediend wordt door iemand die perfect 'eco' rijdt, zo zuinig mogelijk.
Automatische versnellingsbakken halen een beetje de fouten eruit die een doorsnee bestuurder al wel eens maakt, zoals de auto te veel toeren laten maken of te lang in hetzelfde toerental blijven hangen en de automaten zijn nu zodanig geëvolueerd dat ze bijna beter schakelen of zelfs beter schakelen dan een doorsnee bestuurder ooit zal kunnen, aldus Kneuts. Daardoor verbruiken auto's met een automaat minder en de modernste automaten maken de auto nog zuiniger.
Wat ook meespeelt, zei Kneuts, is het steeds drukkere verkeer. Het stop-and-go-verkeer, de files, het langzame verkeer op onze wegen zorgen ervoor dat ook de laatste 'believers' in een manuele versnellingsbak kiezen voor het comfort van een automatische bak.
De trend is dus echt niet meer te stoppen, de handgeschakelde versnellingsbak is op zijn retour en de automatische versnellingsbak zal zijn opmars voortzetten.
Beluister het gesprek met Iwan Kneuts in 'De Wereld Vandaag':
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'