Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Wereld Vandaag

Van talkshow tot loopwedstrijd: deze creatieve alternatieven hebben bedrijven voor een nieuwjaarsreceptie

ma 4 jan. - 10:05

Tijdens deze eerste werkweek van het nieuwe jaar zouden heel wat bedrijven normaal gezien een traditionele nieuwjaarsreceptie organiseren, maar door corona kan dat uiteraard niet doorgaan. Heel wat bedrijven zijn daarom op zoek gegaan naar een passend alternatief. De ene is daar al wat creatiever in dan de andere.
Champagne

De eerste maandag van het jaar is er traditioneel het "ambtenarenbal" van overheidsdiensten. De voorbije jaren kon je in 'Het Journaal' steevast rekenen op beelden van dansende ambtenaren, maar het bal is voor het eerst in 52 jaar geschrapt. De federale overheid plant geen alternatief, ambtenaren zullen moeten wachten tot volgend jaar.

Uit een rondvraag van 'De Wereld Vandaag' blijkt dat heel wat bedrijven voor een "e-peritief" hebben gekozen: medewerkers krijgen een pakket toegestuurd met iets te eten en te drinken, en tijdens een videovergadering heft iedereen samen het glas. Wetenschappers hebben echter al bewezen dat een Zoom-vergadering nooit een waardig alternatief zal worden voor echt fysiek contact. Daarom zijn heel wat bedrijven op zoek gegaan naar creatievere alternatieven.

Radio- en televisieuitzendingen

Lantis, de beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, zette een eigen talkshow op poten: "Lantis Late Night". "Comedian Bert Gabriëls was de gastheer. Hij heeft enkele live-interviews gedaan en een optreden gegeven. We hadden filmpjes waarin we terugblikten op het voorbije jaar, en er was ook een interactief luik, met meerkeuzevragen voor de kijkers", vertelt Annik Dirkx van Lantis.

Volgens Lantis was de show een groot succes. "80 procent van ons personeel heeft de show live bekeken, en achteraf hebben heel wat andere collega's de show alsnog ingehaald", aldus Dirkx. "We hebben er heel enthousiaste feedback op gekregen."

Een eigen talkshow, het klinkt duur. "Maar toch was het niet duurder dan ons traditionele nieuwjaarsfeest", klinkt het. "Eten à volonté voor iedereen heeft ook een prijskaartje."

Onze arbeiders in India zijn speciaal langer gebleven om zeker mee te kunnen luisteren naar onze radio-uitzending.

Heel wat bedrijven kozen voor een eigen radio-uitzending om de kerstperiode op te leuken voor het personeel. Onder meer Orange, Telenet en SD Worx deden dat. "Muziek verbindt", verklaart Bart Van Bambost. Ook in zijn bedrijf, Nipro, werd een live radio-uitzending van drie uur gemaakt.

"We lieten collega's verzoekplaten aanvragen om elkaar te bedanken, en er waren enkele live-interviews", zegt Van Bambost. Nipro maakt medische apparatuur en heeft vestigingen in Europa, de VS en India. "Het was even puzzelen om een tijdstip te vinden waarop iedereen kon meeluisteren. We hoorden achteraf dat onze Indische arbeiders speciaal later in de fabriek zijn gebleven om zeker te kunnen luisteren."

Start to run voor het goede doel

Bij consultancybedrijf Deloitte kwamen ze met een heel ander concept: een soort "Start to run". Medewerkers konden kiezen of ze wilden wandelen of joggen, en kregen een soort podcast mee voor onderweg met aanmoedigingen van de CEO en andere medewerkers. Met het wandelen en joggen werd tegelijk geld ingezameld voor een goed doel.

Ook bij evenementenbureau "Evenmasters" kwamen veel vragen binnen om een digitale nieuwjaarsdrink op te leuken. "Dat kan gaan van een quiz tot een digitale escape room", vertelt Stephanie Le Clef van Eventmasters.

Bij alle gecontacteerde bedrijven komt echter steeds hetzelfde terug: "We hopen dat we snel opnieuw in het echt met elkaar kunnen toasten".

Digitale nieuwjaarsreceptie niet voldoende

HR-dienstenbedrijf Acerta waarschuwt dat een digitale nieuwjaarsreceptie niet volstaat tijdens deze moeilijke coronaperiode. "Een nieuwjaarsreceptie kan leuk zijn, maar veel belangrijker is dat je tijdens deze coronacrisis regelmatig contact houdt met alle medewerkers", vertelt Nele Ronsmans van Acerta. "Het is belangrijk om helder te communiceren, zodat iedereen weet waar het bedrijf mee bezig is. Maar ook om regelmatig te luisteren naar hoe het met iedereen gaat, en of de combinatie met het privéleven nog lukt in deze moeilijke tijden."

Beluister het audiofragment uit 'De Wereld Vandaag':

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet