Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Vanaf deze week fietsinformatie in het VRT-verkeersbulletin

di 19 okt. - 4:32

Het verkeersbulletin is al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw vooral gericht op de auto. Daar komt vanaf vandaag verandering in. Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel waarschuwen nu ook fietsers voor werkzaamheden of andere problemen op hun route naar het werk.
© Febiyan (Unsplash)

Door de lange files en de komst van de elektrische fiets rijden steeds meer mensen met de fiets naar het werk of naar een andere bestemming. De overheid legt ook aan een flink tempo nieuwe fietspaden en fietssnelwegen aan zodat je met de fiets soms sneller ter plaatse bent dan met de auto.

Daarom verdient de fietser ook aandacht in het VRT-verkeersbulletin want op die fietsroutes zijn, net zoals op de snelweg, af en toe wel problemen te melden. Een defecte fietslift aan de Schelde in Antwerpen, een onderbroken fietssnelweg door werkzaamheden, een omgevallen boom na een herfststorm, of een spekglad fietspad waar de strooidiensten op een winterse ochtend nog niet gepasseerd zijn. Daar zullen de radionetten van de VRT vanaf nu voor waarschuwen.

Het zijn de fietsers zélf die problemen onderweg melden. De VRT werkt daarvoor samen met de Fietsersbond en het technologiebedrijf HYPE.

Fietsersbond-app

Fietsersbond-app

In Google Play en in de App Store kan je vanaf vandaag de app Fietsersbond downloaden. Ben je met de fiets onderweg, en je ziet een hindernis of een gevaarlijke situatie, hou dan even halt, en stuur je melding door. Wie weet komt die op de radio maar sowieso zullen alle meldingen in de app ook voor de andere fietsers zichtbaar zijn.

Geen smartphone tijdens je fietsrit

De VRT vindt deze meldingen vooral belangrijk voor mensen die hun fietsrit nog moeten beginnen. Op de radio waarschuwen we je dus alvast voor belangrijke hindernissen op je route, voor je start. Kijken naar je smartphone tijdens de rit is niet veilig, en naar de radio luisteren met oortjes op de fiets is dat evenmin. Wil je als fietser zelf een melding maken, stop dan even, en stuur dan je informatie door. Je helpt er duizenden andere fietsers mee.

Hoe gaat het verder?

De VRT bekijkt met de Fietsersbond en HYPE hoe de app na dit eerste stadium verder ontwikkeld kan worden. Voorlopig is de app een laagdrempelige meldingsapp – vergelijkbaar met Waze – maar op termijn moet het ook mogelijk worden om met de app als fietser rondom hindernissen heen te navigeren. De Fietsersbond bekijkt alvast hoe ze overheden kan meekrijgen in dit verhaal: werkzaamheden op fietsroutes zouden dan automatisch in de app gemeld worden.

En er kan nog méér: net zoals de VRT-verkeersredactie vandaag al via verkeerspartner Be-Mobile gebruik maakt van GPS -en smartphone gegevens om op de radio te vertellen waar er autofiles staan, kan dat voor fietsers ook. Via warmtesensoren (aan verkeerslichten) en crowdsourcing (veel smartphones die staan te wachten aan verkeerslichten) kan je perfect weten waar het erg druk is. Voor het radiobulletin is dat niet erg nuttig, maar wel voor de overheid. Zij kunnen via die gegevens fietsers bijvoorbeeld sneller groen geven wanneer ze met velen aan een rood licht staan te wachten.

Fietsrevolutie

Samen met Nederland en Denemarken behoort Vlaanderen nu al tot de top in het fietsgebruik in Europa. Dat blijkt ook uit cijfers van de FOD Mobiliteit, uit 2017 al, nog voor corona. In 2010 fietste 7 procent van de pendelaars naar het werk, in 2017 was dat al 16 procent. Dat komt in hoofdzaak omdat mensen de lange autofiles willen vermijden. Tot een pendelafstand van 20 kilometer zijn de gewone elektrische fiets en de speedpedelec soms een prima alternatief.

Door corona en het vele telewerk daalde het aantal fietspendelaars in 2020 en 2021 natuurlijk fors maar recreatieve fietsers namen hun plaats in. De provincie Antwerpen stelde vast dat er op de fietssnelwegen langs routes op jaagpaden en rivieren tijdens corona soms 50 procent meer fietsverkeer was. Op typische pendelroutes – bijvoorbeeld aan de Posthofbrug en het station van Berchem – was er een kwart minder volk. Brussel telde in 2020 echter globaal 64 procent meer fietsers dan in 2019, en in 2021 is dat nog eens met 15 procent toegenomen.

Brussel telde in 2020 64 procent meer fietsers dan in 2019 en in 2021 is dat nog eens met 15 procent toegenomen.

Nu de autofiles weer helemaal terug zijn, verwachten de meeste waarnemers dat steeds meer pendelaars weer voor de fiets zullen kiezen en dat het aantal fietspendelaars al snel boven het niveau van 2019 zal stijgen, na de coronadip. Dat komt onder meer omdat ondernemingen inzetten op fietsvergoedingen en aantrekkelijke leasecontracten voor werknemers, die goedkoper zijn dan wanneer je een (soms toch dure) elektrische fiets als particulier wil kopen of leasen.

Voor veel bedrijven is dit aanbod zelfs een noodzakelijk instrument in hun aanwervingsstrategie: door de krapte op de arbeidsmarkt kijken jonge instromers niet alleen meer naar loon maar ook naar de locatie en de mobiliteitsvisie van hun toekomstige werkgever: kan ik daar op een vlotte en duurzame wijze geraken?

Fietsdeals

De VRT is ook partner in de zogenoemde fietsdeals. Dat zijn overeenkomsten tussen overheden, bedrijven, verenigingen, scholen, kennisinstellingen of andere stakeholders.

"Met deze fietsdeal wordt de focus in de verkeersberichtgeving uitgebreid van enkel gemotoriseerd verkeer naar regelmatige meldingen over fietsverkeer. Daardoor wordt de fiets als een evenwaardig vervoersmiddel in de kijker gezet. Dit moet ook mee zorgen voor een mental shift bij de pendelaars" zegt Wies Callens van de Fietsersbond.

Beluister het gesprek met Hajo Beeckman in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet