Vanaf eind 2022: zwarte doos in de auto en irritant geluidssignaal wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt

4 mei 2021
De Europese Commissie en het Parlement sleutelen momenteel aan een nieuwe wet die voertuigfabrikanten verplicht om de bestuurder met een geluidssignaal te waarschuwen wanneer hij of zij de snelheidslimiet niet respecteert. Er komt ook een zwarte doos, in de tweede helft van 2022, voor ongevallen. Maar critici vinden het een zwaktebod.

Als alles goed gaat, dan komt er vanaf de tweede helft van 2022 een zogenoemde Europese Verordening die autofabrikanten verplicht om een hele reeks veiligheidstoepassingen in nieuwe auto’s te plaatsen. De bedoeling is natuurlijk om de verkeersveiligheid op de Europese wegen te verbeteren.

Het lijstje is indrukwekkend: intelligente snelheidsondersteuning, installatie van een alcoholslot, systemen die je waarschuwen wanneer je vermoeid bent en beter even gaat rusten (op basis van je stuurbewegingen), en zelfs een ‘gegevensrecorder voor incidenten’. Dat laatste is een zwarte doos zoals die al jaren in vliegtuigen zit. Met de gegevens van die doos kunnen verzekeraars en overheden precies nagaan wat je net voor een ongeval in je auto of vrachtwagen aan het doen was.

Specifiek voor auto's en bestelwagens komt er nog meer. Zo is er een geavanceerd noodremsysteem om in de stad ongevallen met zachte weggebruikers te vermijden, sensoren voor ‘rijstrookassistentie’ die automatisch het pad van je voertuig corrigeren wanneer je van je rijstrook afwijkt en grotere botsbeschermingszones voor het hoofd die ervoor zorgen dat zachte weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, bij botsingen minder ernstige letsels oplopen. Sommige van die systemen zitten al in veel (duurdere) wagens maar moeten vanaf 2022/2023 verplicht in alle voertuigen aanwezig zijn.

Intelligente Snelheidsadaptatie: irritant geluid

Volgens het oorspronkelijke voorstel van de commissie van 2019 zouden auto’s automatisch begrensd worden door in te grijpen op de motor, je kan dan gewoon niet sneller. Dudley Curtis van de European Transport Safety Council (ETSC), een onafhankelijk onderzoeksinstituut in Brussel, stelt echter dat de auto-industrie inmiddels door lobbywerk dat voorstel flink heeft kunnen afzwakken.

Er komt geen echte begrenzer. Wel een irritant geluidssignaal als je over de limiet gaat. Dat gaat trapsgewijs: eerst discreet, en daarna steeds luider. Net zoals wanneer je bij de start van een autorit je gordel niet aandoet. Eens het afgaat, kan je het wel afzetten, en dan heb je er voor de rest van de rit geen last meer van. Definitief uitschakelen kan niet. Je moet het per rit doen.

De Jeremy Clarksons onder ons

Het staat de fabrikanten in het huidige voorstel wel vrij om alsnog een echte begrenzer als optie aan te bieden, voor klanten die dat willen. Merken zoals Ford, Volvo en Honda doen dat al sinds een jaar of vijf en het is zelfs redelijk populair. Belangrijkste verkoopsmotief: nooit meer snelheidsboetes! De technologie is dus perfect beschikbaar.

Vandaag worden steeds meer automodellen overigens ook voorzien van zogenoemde ‘verkeersbordenherkenning’. Sensoren herkennen via visuele sensoren de snelheden die op borden naast de weg aangeduid staan. Op een display in je auto komt er dan een visueel signaal dat aanduidt dat je te snel rijdt. Ook verschillende verkeersapps op je smartphone bieden die service al. Erg handig, maar je kiest alsnog zelf hoe hard je op het pedaal trapt.

Echter, fabrikanten blijven vooral zelf graag kiezen: ze zien geen brood in een wettelijke verplichting om een echte begrenzer die ingrijpt op de motor, in te voeren. “Autoproducenten zijn er als de dood voor dat hun wagens verworden tot een eenheidsproduct waarin je gedrag volledig door de overheid gecontroleerd wordt,” aldus Curtis, “en daarom hebben ze er alles aan gedaan om het voorstel rond ISA af te zwakken. Zowel in de industrie als in onze samenleving zijn er behoorlijk wat Jeremy Clarksons die liever zelf bepalen welke snelheid ze op de weg hanteren.”

Curtis gaat verder: “Te snel rijden is nog steeds de grootste doodsoorzaak in het verkeer en een echte begrenzer zou veel maatschappelijke voordelen opleveren: nog minder verkeersslachtoffers, geen massa’s camera’s meer op de weg die veel geld kosten, en de politie kan zich met andere zaken bezighouden.”

Lidstaten van de EU kunnen nog tegendruk geven

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde, lid van de ETSC, begrijpt de bekommernissen van Curtis. “De Europese lidstaten hebben ook nog een zeg in dit debat”, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer, “we hopen dat de commissie onder druk van sommige leden verder gaat en toch minstens een zogenoemd halfopen systeem zal voorstellen. Dat is een systeem waarbij je bij het overschrijden van de limiet op je gaspedaal tegendruk krijgt van je auto. In een noodsituatie kan je dan tegen die druk ingaan en toch sneller gaan.”

Beluister het gesprek met Hajo Beeckman in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'Nieuwe Feiten'

Lees ook: