Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

Nieuwe Feiten

60% van de jongeren niet bang voor corona: "We moeten informeren via kanalen waar jongeren op zitten"

di 17 mrt. - 3:55

60% van de jongeren denkt dat het nieuwe coronavirus hem of haar niet in gevaar brengt. Die doelgroep blijkt heel moeilijk te bereiken. Hoe kunnen we ze toch voldoende informeren? “Het is belangrijk om op kanalen in te zetten waar jongeren veel op zitten” zegt Hannes Coudeny, influencer en mede-oprichter van creatief bedrijf Hurae, in 'Nieuwe Feiten'.
© Alexis Brown (via Unsplash.com)

"Ook nergens schrik voor toen ik jong was"

Het was onderzoeksbureau Buffl dat met de cijfers naar buiten kwam: zestig procent van de jongeren denkt dat het coronavirus voor hem of haar geen gevaar vormt.  “Ik schrik niet van die cijfers”, reageert Hannes Coudenys. "Ik had ook nergens schrik voor toen ik jong was. Ik wilde gewoon mijn lief kunnen zien en buiten spelen met m’n vrienden."

Het blijft toch gek dat zo veel jongeren zo weinig geïnformeerd lijken aangezien we er nu al weken over bezig zijn op TV en radio. “Dat zijn dingen waar jongeren niet naar kijken of luisteren" verklaart Coudenys. "De World Health Organization (WHO) heeft het begrepen. Zij zitten op TikTok, want het is belangrijk dat we naar de kanalen gaan waar de jongeren op zitten."

Ook Twitch of YouTube zijn typische jongerenkanalen. “En het is ook belangrijk dat de juiste mensen daar de communicatie op gaan voeren."

Alle beetjes helpen

Hebben influencers en ‘Youtubers’ dan een verpletterende verantwoordelijkheid? “Zij kunnen hun kracht zeker inzetten en sommigen doen dat ook spontaan. Celine en Michiel bijvoorbeeld, een zeer bekend TikTok-koppel met 6 miljoen volgers, hebben gisteren op Youtube een vlog gepost waarin ze tien manieren geven om corona te bestrijden." 

Bekijk de video van Celine en Michiel, en lees verder onder de video:

Coudenys heeft op Twitter zijn naam veranderd in ‘blijf gewoon binnen’.  “Alle kleine beetjes helpen. Wij contacteren de grotere influencers nu ook om iedereen goed te sensibiliseren en een juiste boodschap te laten overbrengen.”

Op Facebook is een groep opgericht waarin heel wat marketing –en communicatieprofessionals verenigd zijn. “Er is wel een beetje chaos”, zegt Coudenys. “Er is heel veel communicatie. We werken ook met kanalen als Facebook waar heel veel misinformatie op is.”

De overheid werkt hard om de communicatie op één lijn te krijgen. “Maar als professionals spreken we onderling goed met elkaar af en werken we goed samen. We doen ons best.”

Beluister het gesprek met Hannes Coudenys in ‘Nieuwe Feiten’:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet