"Verbied reclame voor auto’s"

19 maart 2018
“Wat uit de smeerpijp van een auto komt is dodelijk” zegt luisteraar Rik Segers. Waarom weren we auto’s dan niet uit ons reclameaanbod? Net zoals de sigaret.

Geachte luisteraars,

“De wereld moet nog een eeuwigheid mee”. Iedere babyboomer kent deze gezongen ecologische inventaris van Louis Neefs. Hommage aan Louis, spijtig dat hij het toen expliciet niet had over onze luchtkwaliteit. Maar het zit in de geest van zijn voorspelling. Sorry voor de uitdrukking, maar we hebben wat aangekloot met onze aardkloot. En dit product moeten we gaan doorgeven aan onze post-millennials waaronder mijn 2 kleinkinderen in Antwerpen.

Roken hebben we in het taboe-hokje verdrongen, geen reclame meer, erger, ieder pakje bevat een taallabo in stervensbegeleiding. Wat uit de smeerpijp komt van een auto is ook dodelijk.

Maar de auto is een nuttig vervoermiddel, mijnheer? U hebt gelijk, mevrouw, maar het is een verslavingsproduct. Natuurlijk moeten we ons kunnen verplaatsen, maar het is grotendeels verworden tot een genotsmiddel, het bezorgt ons een
totaalbeleving liefst met een pitspoes op de motorkap.

Zouden we dit product niet zijn status als VIP moeten afnemen door het te weren uit ons reclameaanbod of concreter, hetzelfde behandelingsregime aanbieden van de sigaret of sigaar? Zo kunnen we het gebruik afremmen, letterlijk en figuurlijk.

Fijn stof om eens over na te denken.

Lees ook: