Beluister het gesprek met Dirk Lauwers in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select
Na de 'téléphérique’ in Namen, de gondelbaan tussen Maasmechelen en Genk? Ex-gedeputeerde Sylvain Sleypen (Vooruit) is alvast voor het idee te vinden, en daarin is hij niet de enige. Een handvol gemeenten rond de Noord-Franse metropool Rijsel heeft een studie besteld om te onderzoeken of een kabelbaan hen uit de mobiliteitsknoop kan halen die rond de grootstad heerst.
“Ik vind het de moeite waard om dit te onderzoeken voor het Maasland”, reageert Sleypen in Het Belang Van Limburg. “Nu men de piste van een tram verlaten heeft, moet er al een vrije busbaan komen tussen Genk en Maasmechelen. Een kabelbaan is misschien een alternatief, en alleszins goedkoper dan het spoor. Bovendien kan het een toeristische attractie worden als het Nationaal Park vanuit de lucht kan worden bewonderd. Redenen genoeg om ons als regio aan te sluiten op de studie in Rijsel.”
Van Rome over Parijs tot Amsterdam
Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert aan onder andere UGent en UAntwerpen, schrijft het idee niet helemaal af. “We zien heel veel opstopping op onze wegen, en moeten steeds meer rekening houden met milieu- en klimaatvriendelijkheid. Ook betaalbaarheid en de snelheid waarmee werken kunnen worden uitgevoerd, spelen een rol. Op al die vlakken scoort een kabelbaan wel degelijk beter dan een tram of trein.”
Meteen de reden waarom kabelbanen tegenwoordig overal in Europa opduiken. “Van Rome over Parijs tot Amsterdam: er wordt in heel wat plaatsen op zo’n minst over gedebatteerd. In Amsterdam is er een serieuze haalbaarheidsstudie aan de gang, in Parijs is de beslissing reeds genomen. Ook in Rome was de knoop doorgehakt, maar daar heerst nu weer wat politiek debat. Dat zien we wel vaker: het duurt meestal even vooraleer zo’n kabelbaan effectief gerealiseerd wordt.”
Lees verder onder de foto