Verbindt kabelbaan van 18 kilometer ooit Genk en Maasmechelen? "Scoort beter dan tram of trein"

15 februari 2022
De kabelbaan boven de stad Namen (© Bruno Fahy, Belga)
Als het van Sylvain Sleypen (Vooruit) afhangt, zweven we straks in een gondel boven Maasmechelen en Genk. De voormalig gedeputeerde van de provincie Limburg heeft het idee gelanceerd om een kabelbaan te bouwen die de twee steden met elkaar kan verbinden. Dat schrijft Het Belang van Limburg. “Een kabelbaan scoort als vervoersmiddel effectief beter dan een tram of trein”, bevestigt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers in 'De Wereld Vandaag'.

Beluister het gesprek met Dirk Lauwers in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Na de 'téléphérique’ in Namen, de gondelbaan tussen Maasmechelen en Genk? Ex-gedeputeerde Sylvain Sleypen (Vooruit) is alvast voor het idee te vinden, en daarin is hij niet de enige. Een handvol gemeenten rond de Noord-Franse metropool Rijsel heeft een studie besteld om te onderzoeken of een kabelbaan hen uit de mobiliteitsknoop kan halen die rond de grootstad heerst.

“Ik vind het de moeite waard om dit te onderzoeken voor het Maasland”, reageert Sleypen in Het Belang Van Limburg. “Nu men de piste van een tram verlaten heeft, moet er al een vrije busbaan komen tussen Genk en Maasmechelen. Een kabelbaan is misschien een alternatief, en alleszins goedkoper dan het spoor. Bovendien kan het een toeristische attractie worden als het Nationaal Park vanuit de lucht kan worden bewonderd. Redenen genoeg om ons als regio aan te sluiten op de studie in Rijsel.”

Van Rome over Parijs tot Amsterdam

Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert aan onder andere UGent en UAntwerpen, schrijft het idee niet helemaal af. “We zien heel veel opstopping op onze wegen, en moeten steeds meer rekening houden met milieu- en klimaatvriendelijkheid. Ook betaalbaarheid en de snelheid waarmee werken kunnen worden uitgevoerd, spelen een rol. Op al die vlakken scoort een kabelbaan wel degelijk beter dan een tram of trein.”

Meteen de reden waarom kabelbanen tegenwoordig overal in Europa opduiken. “Van Rome over Parijs tot Amsterdam: er wordt in heel wat plaatsen op zo’n minst over gedebatteerd. In Amsterdam is er een serieuze haalbaarheidsstudie aan de gang, in Parijs is de beslissing reeds genomen. Ook in Rome was de knoop doorgehakt, maar daar heerst nu weer wat politiek debat. Dat zien we wel vaker: het duurt meestal even vooraleer zo’n kabelbaan effectief gerealiseerd wordt.”

Lees verder onder de foto

De kabelbaan boven de stad Namen (© Bruno Fahy, Belga)
De kabelbaan boven de stad Namen (© Bruno Fahy, Belga)

18 kilometer aan 20 kilometer per uur

De te overbruggen afstand in Rijsel bedraagt 40 kilometer, tussen Maasmechelen en Genk zit ruwweg een kilometer of 18. “Dat roept bij mij wel wat vragen op”, zegt Lauwers. “Een gondel haalt een snelheid van 20 à 25 kilometer per uur, en dan gaat hij al snel. Bij zo’n afstand hang je dus toch een tijdje in de lucht. Het lijkt mij dan ook eerder een manier om je recreatief te verplaatsen.”

De kabelbaan zou Nationaal Park Hoge Kempen doorkruisen. “Het kan dus een attractie worden. De meeste projecten koppelen functionaliteit dan ook aan plezier. Maar het is ook gewoon een betrouwbaar vervoermiddel: je weet wanneer je zal arriveren. Als je in de auto stapt, is dat tegenwoordig op heel veel plaatsen niet meer het geval.”

Beluister het gesprek met Dirk Lauwers in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'