Lies: "Verkeersapp Waze verstoort de rust in mijn buurt"

21 januari 2019
Waze is de verkeersapp die je leven op de baan simpeler maakt door files te vermijden en je alternatieve routes voor te stellen om toch maar op tijd op je bestemming te geraken. Alleen maar voordelen, toch? Luisteraar Lies denkt er anders over. En professor Tias Guns noemt dit soort apps zelfs onethisch...

Waze is een gratis verkeers- en navigatie app op je smartphone, die de snelste route naar je bestemming berekent. Maar je kan als gebruiker ook laten weten waar er files staan, waar ze staan te flitsen of waar er trajectcontroles zijn en zo waarschuw je ook andere gebruikers. Op die manier verschilt de app dan ook van Google Maps of TomTom die ook dienen als navigatiesysteem.

Sluipverkeer

Waze wordt vaak bejubeld omwille van de alternatieve routes die de app aanbiedt, maar toch is niet iedereen even blij met de routebeschrijvingen van Waze. Luisteraar Lies woont in Ternat en heeft enorm veel last van sluipverkeer door het gebruik van zo'n app: "van zodra de ring rond Brussel vastzit, rijdt iedereen door het dorp. Dat zorgt niet alleen voor meer vervuiling in onze dorpskern, maar het verkeer is hier ook heel wat onveiliger geworden door haastige chauffeurs die door het dorp rijden. Het gaat zelfs zo ver dat er zelfs vrachtwagens door ons dorp rijden, terwijl dat eigenlijk niet mag."

Tijdelijk effect

De Universiteit van Vlaanderen deed ook onderzoek naar de effecten veroorzaakt door het gebruik van Waze. VUB-datawetenschapper en professor Tias Guns is enerzijds lovend over Waze: “Ik vind de technologie eigenlijk fantastisch. Waze is echt wel de beste: ze hebben de meest up-to-date kaarten dankzij de grote community en ze geven ook de beste voorspellingen qua reistijd.”

Anderzijds roept het gebruik van de technologie ook vragen op bij de professor. “Je hebt heel veel mensen die blij zijn, omdat ze de snelste route willen nemen, maar er zijn ook anderen - onder wie ik - die zich vaak niet op hun gemak voelen bij de aanbevelingen die Waze doet. Dat krijg je meer en meer met technologie waarin AI zit.”

Net als professor Guns houdt VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman Waze mee verantwoordelijk voor het toenemende sluipverkeer. “In vakjargon heet dat gebiedsoneigen verkeer”, zegt Beeckman. Maar hij voegde er ook nog toe dat het effect van Waze volgens hem niet blijvend is: "Volgens mij gaat Waze slachtoffer van zijn eigen succes worden. Hoe meer mensen de app zullen gaan gebruiken, hoe meer mensen die alternatieve routes ook zullen gebruiken. En dat zal dan weer zorgen voor veel verkeer of zelfs files langs die wegen. Dus het effect van Waze is iets tijdelijks, dat gaat niet blijven duren."

Onterechte kritiek

Stefaan Schroeyers van de Belgische Waze-community vindt de kritiek, dat Waze sluipverkeer zou veroorzaken, niet terecht. De community is een groep van vrijwilligers die erover waken dat de Belgische kaarten correct blijven.

“Sluipverkeer heeft altijd al bestaan”, merkt Schroeyers op. “De oorzaak ligt eerder bij de slechte ruimtelijke ordening, het stijgende aantal verplaatsingen met de wagen en het gebrek aan voorzieningen voor een goede doorstroming op onze hoofdwegen.”

Volgens Schroeyers is het dus eerder een politieke discussie waar Waze los van staat. “Wij volgen gewoon de wegcode. Waze maakt gewoon pijnlijk duidelijk waar de pijnpunten in het Belgische wegennet zitten.”

Beluister hier het hele gesprek over Waze:

Lees meer en bekijk het college van professor Tias Guns: 

Bron: Bij Debecker & VRT NWS

Radio 1 Select