Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

“Verkiezingsaffiches behoren stilaan tot de folklore”

za 26 mei - 6:52

Dit najaar zijn het opnieuw gemeenteraadsverkiezingen en politici zijn nu al volop campagne aan het voeren. Hier en daar zie je zelfs al verkiezingsaffiches opduiken, maar hoe relevant zijn die nog in digitale tijden?
Herwig Reynaert

“Verkiezingsaffiches behoren volgens mij stilaan tot de folklore van de lokale politiek”, begint politicoloog Herwig Reynaert. “Je zou kunnen zeggen dat mensen op die manier door hebben dat verkiezingen dichterbij komen, maar volgens mij zijn ze er nog omdat iedereen het doet.”

Volgens Reynaert zijn de affiches vooral nog van belang op lokaal niveau. “De gezichten van lokale politici kennen we vanuit het straatbeeld, dat is toch anders dan nationale politici”, vertelt de Gentse professor. De impact blijft volgens onderzoek ook redelijk beperkt. “De affiches zorgen voor een grotere zichtbaarheid, maar voor lokale politici zijn ze vooral erg prijzig. Bovendien zorgen ze voor een vervuiling van het straatbeeld, zeker als het bijvoorbeeld begint te regenen. Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat de impact electoraal tamelijk beperkt blijft.”

Is een totaalverbod dan een oplossing? “Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn”, zegt Reynaert. “Al verschilt het per gemeente en partij. Ik heb bepaalde partijen weten pleiten voor de afschaffing, terwijl ze er in de gemeente daarnaast voorstander van waren. Misschien zullen ze verdwijnen als na 2018 uit onderzoek blijkt dat ze overbodig zijn en schadelijk zijn voor het milieu. Het is net zoals de verkiezingskaravaans waarbij snoep werd gegooid voor de kinderen, die zijn uiteindelijk ook verdwenen.”

Volgens Reynaert bevinden we ons nu op een breuklijn. “Op dit moment is het belangrijk om gediversifieerd campagne te voeren”, vertelt hij. “Aan de ene kant moet je jonge mensen bereiken via sociale media, maar er zijn ook een heel aantal mensen die nog niet mee zijn. De partijen moeten dus inzetten op verschillende kanalen.”

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet