Steeds meer bedrijven communiceren digitaal. Vind jij dat vanzelfsprekend?

6 september 2017
1 Belg op 5 voelt zich hulpeloos in de digitale samenleving en ervaart daardoor behoorlijk wat stress. Dat blijkt uit een iVox-onderzoek in opdracht van de Gezinsbond, Okra, La Ligue des Familles en het project ‘Mijn factuur, mijn keuze’.

Een van de opvallendste resultaten is dat er een digitale kloof bestaat in onze samenleving.

Enerzijds wil 55% van de Belgen nog meer zaken online kunnen regelen, terwijl 1 op 3 Belgen liever zijn zaken op papier regelt. Die laatste groep bestaat voornamelijk uit mensen die minder digitale vaardigheden hebben opgebouwd.

De verschillende overheden van dit land zetten hard in op digitale communicatie en een digitale administratie. Volgens de federale overheid moet tegen 2020 digitaal de nieuwe standaard worden voor interactie met de burgers.

Veel mensen die minder digitale vaardigheden hebben dreigen uitgesloten te worden. Daarom roepen de organisaties de overheid op om te investeren in digitale geletterdheid.

Reageer

  • Communicatie met en administratie van banken, overheidsdiensten, … wordt steeds digitaler en is hier en daar alleen nog maar mogelijk via digitale weg.
  • Vind jij dat goed/nuttig, of ondervind je daar veel problemen mee en zou je liever meer zaken persoonlijk, telefonisch en op papier kunnen regelen?

Radio 1 Select