Vlaamse leerlingen moeten vanaf 2023 centrale toetsen afleggen

20 juli 2020
Vlaamse leerlingen moeten vanaf 2023 centrale toetsen afleggen Er komen voor het eerst centrale toetsen in Vlaanderen. Elke leerling zal in de loop van het leerplichtonderwijs vier keer zo'n centrale toets afleggen: aan het einde van het 4de en het 6de leerjaar en aan het einde van het 2de en 6de jaar secundair onderwijs. De eerste toetsen worden afgenomen in 2023, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).

"Een kleine revolutie in het Vlaamse onderwijs", zo noemt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) de beslissing van de Vlaamse regering. Leerlingen in het Vlaamse onderwijs zullen vanaf 2023 centrale toetsen moeten afleggen.

De Vlaamse regering trekt nu 13,5 miljoen euro uit voor de ontwikkeling van de centrale toetsen. Die zullen worden afgenomen aan het einde van het 4de en 6de leerjaar en aan het einde van het 2de en 6de jaar secundair onderwijs. Een universitair steunpunt zal als onafhankelijke instantie "gestandaardiseerde, genormeerde, gevalideerde en net- en koepeloverschrijdende proeven" uitwerken. De onderwijsverstrekkers zullen via een klankbordgroep betrokken worden bij de ontwikkeling van de toetsen, zodat het eindresultaat gedragen is door het veld. In het secundair onderwijs zullen de eerste gecentraliseerde toetsen afgenomen worden in 2023, het lager onderwijs volgt in 2024.

Weyts lanceert een open oproep voor een universitair steunpunt dat de toetsen zal uitwerken, scholen zal ondersteunen bij de afname en de resultaten zal analyseren op leerling-, klas-, school- en systeemniveau. Er is meteen voldoende financiering voorzien tot eind 2025.

"Voor het eerst zullen we de leerwinst van alle leerlingen objectief in kaart brengen. Zo kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs gericht verbeteren", klinkt het bij Weyts.

Hoe wordt er gereageerd op de beslissing?

Katholiek Onderwijs Vlaanderen ziet wel brood in de centrale toetsen. Woordvoerder Pieter-Jan Crombez stelt dat de toetsen bijkomende data kunnen opleveren voor het kwaliteitsbeleid van de scholen. "Dit kan werken als de resultaten in de praktijk door de scholen gebruikt kunnen worden om hun kwaliteitsbeleid aan te scherpen", zegt hij. "Het is dan wel belangrijk dat de scholen die resultaten krijgen, ermee aan de slag kunnen en ook kunnen rekenen op ondersteuning."

Het Gemeenschapsonderwijs (GO! ) heeft voorlopig niet gereageerd.

Luister naar Wouter Duyck, onderwijsexpert van de Universiteit Gent in De ochtend:

Radio 1 Select