Vlucht geannuleerd? Zonder bagage vertrokken? Dit zijn jouw rechten

26 oktober 2018
Belga
De staking bij bagageafhandelaar Aviapartner op Brussels Airport veroorzaakt grote hinder: lange wachtrijen, geannuleerde vluchten, bagage die achterblijft, enzovoort. En dat net bij het begin van de herfstvakantie, een extra drukke periode op de luchthaven. Wat zijn jouw rechten als getroffen passagier?

Mijn vlucht is geannuleerd

Als jouw vlucht geschrapt is, moet je je wenden tot je luchtvaartmaatschappij. "Want het is met die maatschappij dat je een contract hebt afgesloten, niet met Aviapartner", zegt Simon November van Test-Aankoop in "De wereld vandaag".

"De luchtvaartmaatschappij moet je een alternatieve vlucht aanbieden. Als daarover geen vergelijk wordt gevonden, dan moeten ze jouw ticket terugbetalen", aldus November. Als je op de luchthaven bent gestrand, moeten ze maaltijden en verfrissingen voorzien, en indien nodig een overnachting regelen in een hotel in de buurt. Als de maatschappij zich daar niet aan houdt, kan je een schadeclaim indienen. "Dat gaat dan om 100 à 200 euro."

In dit geval kan je geen aanspraak maken op een extra compensatievergoeding. Dat is normaal gezien de regel als een annulatie minder dan twee weken op voorhand wordt aangekondigd. Maar volgens November is er hier sprake van overmacht, omdat de staking buiten de controle valt van de maatschappijen. "Dit is een heel ander geval dan de acties bij Ryanair", luidt het.

Mijn bagage is achtergebleven

Door de staking bij Aviapartner zijn heel wat vluchten vertrokken zonder ruimbagage. "Als dat het geval is, ga je naar de bagageafhandeling op de luchthaven van jouw bestemming en vul je daar een document in: een "property irregularity report". En dan is het aan de luchtvaartmaatschappij om ervoor te zorgen dat de bagage later op de bestemming terechtkomt", zegt November.

"In afwachting kan je een kit claimen met wat basisdingen, zoals tandpasta en zeep. Je kan die ook zelf kopen, en de aankoopbonnetjes bijhouden. Als jouw bagage na 21 dagen nog altijd niet terecht is, wordt ze als verloren gezien en dan kan je schriftelijk een claim indienen om een schadevergoeding te krijgen."

Meer informatie over passagiersrechten vind je hier.

Bron: vrtnws.be en "De Wereld Vandaag"

Lees ook

Radio 1 Select