Vooral de blanke klant is koning

6 september 2017
Dounia Bourabain
De klant is koning luidt het gezegde, maar in Vlaamse kledingzaken is vooral de blanke klant koning. Verkopers en verkoopsters sloven zich veel meer uit voor blanke Belgen dan voor klanten van vreemde origine.
Dounia Bourabain (De ochtend 6/9/2017)
Isolde Delanghe (De ochtend 6/9/2017)

De feiten blijken uit een onderzoek van Dounia Bourabain, studente sociologie aan de VUB. Zij deed in meer dan 300 kledingwinkels een steekproef: twee klanten stelden in die winkels telkens een specifieke vraag. En zo kon men onderzoeken of Maghrebijnse en Belgische klanten op dezelfde manier geholpen werden. Ook werd bestudeerd of mannen en vrouwen op dezelfde manier werden aangepakt tijdens het winkelen. 

Aangestaard en gevolgd

Uit het onderzoek blijkt dat Belgische klanten veel meer geholpen worden. “Men doet meer moeite voor hen” zegt Bourabain in De Ochtend. Zo begeleidt men hen naar het rek waar een gezocht kledingstuk hangt, of men gaat een kledingstuk opzoeken in de voorraadruimte. Maghrebijnse mannen worden vaker aangestaard en gevolgd.

Belgische klanten worden veel meer begroet, en makkelijker aangesproken door de winkelbediende.

Is er een verschil tussen de grotere kledingwinkels en de kleinere boetieks? “Discriminatie neemt af, naarmate de prijs toeneemt” zegt Bourabain. In dat geval worden winkelbediendes vriendelijker voor elke klant. Maar het volgen en aanstaren van Maghrebijnse klanten neemt in die situatie weer toe.

Bewustijn creëren

“Discriminatie komt dus in heel banale, alledaagse situaties voor", zegt Bourabain. En een eerste stap om het op te lossen is bewustzijn creëren. “Kledingketens kunnen hieraan werken door zelf praktijktesten te gaan uitvoeren, of opleidingen aan te bieden aan hun personeel”. Niet om hen aan te leren om met etnische klanten om te gaan, maar wel om hen bewuster te maken.

Lees meer over het onderzoek in Knack: Praktijktests: 'Winkelbediendes doen aan raciale profilering'