Bij Debecker
"Vrachtwagenchauffeur worden, dat raad ik mijn zonen niet aan"
vr 11 jan. - 1:15
"Ik ben al 30 jaar vrachtwagenchauffeur, maar ik zou het beroep niet aanraden aan mijn zonen." vrachtwagenschauffeur Peter Helsens is duidelijk als hij praat over zijn beroep. Hij zegt dat er door de jaren heen zoveel veranderd is en dat zijn beroep eigenlijk een beetje naar de knoppen is.
Lange dagen
"We mogen nu drie dagen lang 15 uur per dag werken en twee dagen per week 13 uur per dag werken. Een werkweek van 60 uur is dus zeker niet uitzonderlijk en dat tegen een loon van 12 euro per uur bruto. Een sociaal leven heb je ook al niet, want je bent al van 4 uur 's morgens uit je bed en je mag al lang blij zijn als je tegen 20 uur thuis bent 's avonds. Het rijden met de vrachtwagen an sich is leuk, maar tegenwoordig moeten we ook zelf laden, lossen, alle papieren invullen, ... en dat is toch minder plezant", zegt Peter.
Concurrentie uit Oost-Europa
Ook de concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa legt veel druk op de sector. "Zij draaien moeiteloos veel langere dagen dan wij en dat voor veel minder loon. Wij krijgen dus almaar meer druk op onze schouders en dat is volgens mij de schuld van de open grenzen."
Eerder deze week voerden de transportvakbonden ook al actie aan verschillende grensovergangen tegen de plannen van Europa om te morrelen aan de rij- en rusttijden van vrachtwagen- en buschauffeurs. Meer uren na elkaar rijden en minder rusttijden, was het voorstel. Dat voorstel werd wel verworpen door het Europees Parlement en dat is tot grote opluchting van Peter.
"Ik ben echt blij dat dat voorstel werd verworpen, want ik zou dat niet zien zitten. En ik denk ook niet dat de Oost-Europese chauffeurs ook nog meer willen werken en minder rusten. Het zijn vooral de grote bedrijven die dat willen", zegt hij.
Minder wendbaar
Maar naast alle grote kwesties is er nog één ding dat Peter dwarszit. "Mensen, vooral automobilisten, hebben vaak nog niet door hoe weinig wendbaar wij met onze vrachtwagen zijn. Veel chauffeurs voegen nog snel in voor een vrachtwagen om alsnog hun afrit te kunnen nemen, maar vaak beseffen ze niet hoe log wij zijn met onze vrachtwagen", zegt hij. "Als ik dan ook één advies mag meegeven: besef dat wij niet op 10 seconden kunnen stilstaan en wees geen cowboy in het verkeer."