"VRT moet televisie opnieuw uitvinden voor een jongere generatie"

9 november 2017
Leo Hellemans twijfelt of hij nog wel een televisie zou kopen (foto@Radio 1)
50 jaar geleden was je keuze in televisieland nogal beperkt. Om niet te zeggen dat je eigenlijk geen keuze had. Ondertussen is er veel veranderd. Kijk wat je wilt wanneer je wilt, vat het televisielandschap anno 2017 goed samen en dat heeft Leo Hellemans, ex-ceo van de VRT, goed begrepen. In zijn middagjournaal voor Nieuwe feiten vertelt hij dat het de missie van de VRT moet zijn om haar televisie-aanbod naar de toekomst brengen. Zijn betoog:

Gaan we nog wel een nieuw tv-toestel kopen? De vraag verraste ons zelf. Geen breedbeeldscherm meer in de woonkamer? Bijna blasfemisch. En toch werd de vraag gesteld op basis van voortschrijdend mediagedrag. Individueel mediagedrag. Niet meer samen voor één scherm, maar apart kijkend op PC of tablet, al dan niet live of uitgesteld via Stievie, VRTNU, Play Sports en Netflix.

Televisie gaat de weg op van radio denk ik dan. Vroeger heerste één radiomeubel in de huiskamers, met de komst van FM en transistorradio’s kwam daaraan een einde. Vervang transistorradio’s door PC en tablet en FM door breedband internet en de vergelijking gaat op. Een rampzalige evolutie voor de grote TV-omroepen?

Voorlopig blijven de ‘klassieke’ kijkcijfers goed tot indrukwekkend goed. En daar mogen we met zijn allen heel fier op zijn. Het Journaal om 19 uur haalt in dit schemerig herfstweer ruim 1 miljoen kijkers en gelijktijdig zijn er nog eens 700.000 voor Het Nieuws bij VTM. Enkel via de klassieke TV-toestellen.

Straf, heel straf en ongezien in Europa. Maar de negatieve trend is ingezet. Live televisie kijken daalt. En erger nog voor VRT: kijkers van nieuwsprogramma’s worden alsmaar ouder. De gemiddelde leeftijd van Het Journaal is ruim 60 jaar en de jongere kijkers blijven afhaken, jaar na jaar, meer en meer. Kortom: VRT maakt vooral televisie voor oudere mensen, klassieke televisie wordt zo letterlijk een oud medium .

VRT maakt vooral televisie voor oudere mensen

Een wake up call is aan de orde, net als bij VRT radio begin jaren 80. Daar zorgde een drastische ingreep voor de kentering met de komst van Studio Brussel en later Donna/MNM naast de klassiekers Radio 1, Radio 2 en KlaraVRT-radio bedient alle bevolkingsgroepen goed, VRT-televisie niet meer. 

VRT-radio bedient alle bevolkingsgroepen goed, VRT-televisie niet meer.

Werk aan de winkel. Lineaire merkentelevisie maken zit in de vingers. Een succesvol internet beeldverhaal is er nog niet en vergt wellicht één groot ambitieus project. VRT moet televisie opnieuw uitvinden voor een jongere generatie op PC, tablet en smartphone.

Veel succes ermee.

Middagjournaal 09/11/2017