Waar heb je als consument recht op als de luchthaven staakt?

20 juni 2022
© Jonas Roosens (Belga)
Op Brussels Airport vertrekt vandaag geen enkele vlucht, een gevolg van de nationale actiedag. Maar wat als jij daardoor getroffen bent? Wat zijn dan je rechten? Simon November van Test Aankoop reageerde in 'De Ochtend'.

Sinds 2004 zijn luchtvaartpassagiers in Europa beter beschermd tegen langdurige vertragingen, annulaties en instapweigeringen door luchtvaartmaatschappijen.

De Europese Verordening 261/2004 is van toepassing op elke vlucht naar elke Europese lidstaat, ongeacht met welke maatschappij je vliegt. En de regels zijn ook van toepassing als je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een bestemming buiten Europa.

Wat zijn je rechten als je vandaag niet kan vertrekken? 'De Inspecteur' op Radio 2 zocht het uit, en Simon November van Test Aankoop beantwoordde luisteraarsvragen in 'De Ochtend'. 

Waar heb je vandaag recht op?

Als je vlucht geannuleerd is door de nationale actiedag heb je als passagier vandaag recht op de volgende zaken:

  • Informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je schriftelijk op de hoogte brengen. Dat kan per mail, per sms of zelfs met een pushbericht. De regels rond de bijstand waar je recht op hebt, moeten ook duidelijk vermeld worden samen met de gegevens van de instantie die de regels controleert.
  • Bijstand. Je hebt het recht om te kiezen voor een andere vlucht (of retourvlucht) zodra dat kan. Je kan ook kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden door de annulering. Neem daarvoor contact op met de luchtvaartmaatschappij of je reisagent.
  • Opvang. De luchtvaartmaatschappij moet je een verfrissing aanbieden en maaltijden. Als het nodig is, moet de maatschappij ook een verblijf en transfers aanbieden. Je hebt ook recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht. Hoeveel je krijgt, hangt af van de duur van de vertraging.


Waar heb je vandaag geen recht op?

Als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of er is meer dan drie uur vertraging, heb je als passagier recht op een extra vergoeding, bovenop het terugbetaalde ticket. Die extra compensatie ligt tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.

Maar: de luchtvaartmaatschappijen hebben vandaag geen vluchten geannuleerd. Het is Brussels Airport zelf dat alle vluchten aan de grond houdt, omdat naar eigen zeggen de veiligheid van de passagiers en het personeel niet kan worden verzekerd door de nationale actiedag.

De verantwoordelijkheid ligt dus niet bij de luchtvaartmaatschappijen en dan is er sprake van overmacht. In dat geval moeten er geen schadevergoedingen worden uitbetaald, want de bewuste Europese regel geldt alleen voor luchtvaartmaatschappijen, niet voor luchthavens.

Stakingen later deze week

Opgelet: deze week zijn er wellicht vakbondsacties bij de luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Brussels Airlines. Bij Ryanair is dat op 24, 25 en 26 juni, bij Brussels Airlines op 23, 24 en 25 juni. Aangezien het dan de maatschappijen zelf zijn die verantwoordelijk zullen zijn voor eventuele vertragingen of annuleringen, is er wél sprake van een schadevergoeding.

Er zijn wel een paar uitzonderingen waarbij een luchtvaartmaatschappij geen of een kleinere vergoeding moet voorzien:

  • Beperkte vertraging. Als je vlucht tussen de 3 en de 5 uur vertraging heeft, heb je geen recht op een andere vlucht op of een volledige terugbetaling. Je hebt wel recht op een schadevergoeding.
  • Weinig vertraging. Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, kan je ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding. Ook de opvang hangt dan af van de duur en de afstand van de vertraagde vlucht.

 

Bron: vrtnws.be, 'De Inspecteur' (Radio 2) en 'De Ochtend'

Lees ook