Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Waarom AirBnB in volle coronacrisis naar de beurs trekt

do 10 dec. - 7:35

AirBnB, het online platform waardoor iedereen ter wereld kamers kan verhuren, trekt vandaag naar de beurs. Beurskenners verwachten een stormloop op het aandeel, als op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq om 15.30 uur Belgische tijd de bel wordt geluid. Beleggers zien AirBnB als het grote lichtpunt voor het toerisme aan het einde van de lange coronatunnel. Maar is dat optimisme terecht?
huis

AirBnB heeft de hotel- en verhuursector het afgelopen decennium een dikke trap onder de kont gegeven. Sinds 2008, toen het bedrijf opgericht werd door de Amerikanen Brian Chesky, Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk, kon iedereen plots online kamers verhuren aan toeristen.

En dat gebeurt ook massaal: het online platform telt een slordige 150 miljoen gebruikers, goed voor 400 miljoen mensen die in AirBnB’s slapen. De bomen leken voor AirBnB tot in de hemel te groeien, tot dit jaar de coronacrisis keihard toesloeg in het toerisme.

Ontslagen

Ook AirBnB bleef niet gespaard. “In 2017 was AirBnB naar schatting zo’n 30 miljard dollar waard. In april van dit jaar is dat door de coronacrisis teruggevallen tot zo’n 17 à 18 miljard”, stelde Tom Simonts, financieel econoom bij KBC, vanochtend vast in “De ochtend”.

AirBnB zag zich genoodzaakt om snel en stevig te snijden. In mei zette AirBnB het mes in zijn personeelsbestand: 1.900 van de 7.500 werknemers, dus een kwart van de werknemers, werden ontslagen.

Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Marriott, de grootste hotelketen ter wereld, is het personeelsbestand van AirBnB peanuts. Marriott heeft zo’n 174.000 personeelsleden die zo’n 7.000 hotels draaiende moeten houden. AirBnB heeft niet zo’n zware kostenstructuur: het verhuurt andermans eigendommen, een enorm voordeel in deze zware coronacrisis waarbij het toerisme dramatisch is teruggevallen.

Beursappetijt

Maar is dit nu een moment om naar de beurs te trekken? “Waarschijnlijk wel”, zegt KBC-econoom Tom Simonts  “De toerismecrisis staat staat haaks op de beleggersappetijt.” De afgelopen maanden doen de beurzen het inderdaad opvallend goed.

“Je ziet dat er op de beurs geen crisis meer is omdat er gekeken wordt naar de toekomst en niet naar het verleden”, verklaart Simonts het beurssentiment. In dat positieve klimaat zijn beleggers tuk op nieuwe aandelen. Gisteren nog trok DoorDash, een bezorgdienst van eten, naar de beurs.  “En dat is intussen meer dan 70 miljard dollar waard terwijl de waarde een maand geleden op zo’n 30 miljard dollar geschat werd”, aldus Simonts.

Dat de waarde van AirBnB in volle crisis is teruggevallen naar zo’n 18 miljard dollar is vandaag al helemaal vergeten; nu wordt het bedrijf alweer op zo’n 42 miljard dollar gewaardeerd. Beleggers zijn in het bijzonder tuk op het bedrijf omdat het één van de weinige technologiebedrijven is die ook winst hebben kunnen maken in het verleden. 

Omdat het zich tijdens de coronacrisis bijzonder wendbaar heeft getoond, hebben beleggers er vertrouwen in dat AirBnB dé toekomst is voor toerisme. “Het toerisme draait vandaag niet goed, maar volgend jaar waarschijnlijk wel en het jaar erna misschien nog beter. Dat is een verhaal dat heel goed verkoopt vandaag”, analyseert Tom Simonts.

Kassa

Door de coronacrisis werd de beursgang van AirBnB al even uitgesteld. Zou het niet beter nog even wachten om naar de beurs te trekken? “Het is nooit het goede moment om naar de beurs te trekken”, merkt Tom Simonts op. “Want als ze nog een aantal jaren zouden wachten, tot ze nog een volwassener bedrijf zijn, zouden ze nog meer kunnen krijgen voor hun geleverde investeringen.”

Maar, zo merkt Simonts op, “je moet het ook zo zien: AirBnB heeft investeerders die al jarenlang wachten op een moment om eens langs de kassa te kunnen passeren. Is het daarvoor vandaag het goede moment? Blijkbaar wel, want er is zeker een beursgekte aan de gang, zeker bij technologiebedrijven. En als die bedrijven dan nog eens jong en groeiend zijn, zoals AirBnB “dan heb je bruiden die een prinsenpaar kunnen vormen, en daarvan wordt iedereen horendol van.”

Luister naar KBC-econoom Tom Simonts in De ochtend:

Bron: vrtnws.be en De ochtend

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet