Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Waarom bedrijven hun naam uit hun logo schrappen

wo 14 sep. - 1:23

Is het je ook al opgevallen? Grote bedrijven schrappen meer en meer hun naam uit hun logo. Zo blijft van McDonalds alleen nog maar de M over. En ook bij Starbucks is de naam nergens te bekennen op de drinkbekers.
“De merknaam is van ondergeschikt belang ten opzichte van de visuele verschijningsvorm”

“Het fenomeen heet debranding” vertelde Jef Pelkmans, strategiemanager bij Brandhome in Nieuwe Feiten “Bedrijven halen een stukje van hun merk af”.

Het lijkt een beetje contradictorisch. Willen bedrijven hun naam dan niet zo bekend mogelijk maken?  “We leven in een audiovisuele maatschappij, waar online het overneemt” reageert Pelkmans “De merknaam is van ondergeschikt belang ten opzichte van de visuele verschijningsvorm”.

Daarnaast komt een logo zonder naam ook minder commercieel over. “Het maakt een bedrijf wat kleiner en persoonlijker” besluit Pelckmans. “Maar voor een net opstartend bedrijf is het niet zo’n slimme keuze uiteraard”.

Meer voorbeelden van debranding vind je op theatlantic.com

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet