Waarom bedrijven hun naam uit hun logo schrappen

14 september 2016
Is het je ook al opgevallen? Grote bedrijven schrappen meer en meer hun naam uit hun logo. Zo blijft van McDonalds alleen nog maar de M over. En ook bij Starbucks is de naam nergens te bekennen op de drinkbekers.

“Het fenomeen heet debranding” vertelde Jef Pelkmans, strategiemanager bij Brandhome in Nieuwe Feiten “Bedrijven halen een stukje van hun merk af”.

Het lijkt een beetje contradictorisch. Willen bedrijven hun naam dan niet zo bekend mogelijk maken? “We leven in een audiovisuele maatschappij, waar online het overneemt” reageert Pelkmans “De merknaam is van ondergeschikt belang ten opzichte van de visuele verschijningsvorm”.

Daarnaast komt een logo zonder naam ook minder commercieel over. “Het maakt een bedrijf wat kleiner en persoonlijker” besluit Pelckmans. “Maar voor een net opstartend bedrijf is het niet zo’n slimme keuze uiteraard”.

Meer voorbeelden van debranding vind je op theatlantic.com

Radio 1 Select