Waarom bingewatchen steeds minder populair is

17 september 2019
Unsplash
Ook last van kijkstress? Er worden zoveel series in één keer online gegooid, dat het niet meer behapbaar blijft. En zo ontstaat er een soort binge-indigestie. Maar er is meer aan de hand, zegt filmkenner Lieven Trio.

De term ‘bingewatchen’ is populair geworden in 2013, toen Netflix begon met series in één keer online te zetten. Je kon dus meteen alle afleveringen van een serie na elkaar bekijken. Dat het een succes was, staat buiten kijf. In 2015 riep Collins, de Britse uitgever van woordenboeken, ‘bingewatchen’ zelfs uit tot woord van het jaar.

Die tendens gaat nu stilaan de andere kant uit, zegt filmkenner Lieven Trio in ‘Nieuwe Feiten’. “Binnenkort wordt Disney+ gelanceerd, een soort ultra-concurrent voor Netflix en andere streamingservices. Wat daar opmerkelijk aan is, is dat zij niet voor het bingewatchen gaan kiezen.”

Trio haalt als voorbeeld ‘The Mandalorian’ aan: een spin-off van ‘Star Wars’ en zowat het paradepaardje van Disney+. “Die serie gaan mensen elke week moeten ontdekken. Iedere week een nieuwe aflevering, in plaats van de hele zooi in één keer.”

Kijkstress

De verklaring? Die moeten we zoeken bij een combinatie van dingen, zegt Trio. “Aan de ene kant, heb ik de indruk, dat het nieuwe er wat ‘van af gaat’. Mensen keren terug naar hoe het vroeger was.” Daarnaast ziet hij ook een soort van kijkstress bij mensen ontstaan door het overaanbod: “Er is zodanig veel, en als het in één keer online wordt gegooid lijkt het een soort van onoverkomelijke berg waar je niet meer over raakt. Het is niet meer behapbaar. Misschien kan de keuze om een serie wekelijks te maken mensen het gevoel geven dat het makkelijker is om in te haken. Sommige series vallen ook wat zwaarder op de maag, en dan krijg je een soort binge-indigestie.”

Het hangt dus ook wat van het soort serie af. Een serie als ‘Chernobyl’ moet je even laten bezinken. Een luchtigere serie is dan weer geschikter om te bingewatchen. Het fenomeen is dus zeker “here to stay.”

Commerciële belangen

“Je zou heel naïef zijn als je denkt dat Disney+ alleen maar rekening houdt met onze verzuchtingen” zegt Trio ook. “Commercieel is het voor hen ook heel interessant. Als je een nieuwe reeks in één keer dropt, valt ‘de buzz’ in één keer plat als de serie er meteen is. Door een serie wekelijks te maken, kan je de buzz veel langer rekken. ‘Game Of Thrones’, van HBO, is daar een goed voorbeeld van: elke aflevering weer stonden de sociale media er vol van.”

Koffieapparaat

Ook bij ‘Callboys’ kiezen ze voor die wekelijkse afspraak met de kijker, stelt Trio. Op die manier voeden ze ook de gesprekken aan ‘het koffieapparaat’ op het werk. Klassieke tv is dus nog lang niet dood.

Beluister het gesprek met Lieven Trio:

Lees ook:

Radio 1 Select