Waarom is er geen aftelsysteem bij verkeerslichten in België?

10 februari 2016
Scheidsrechter Frank De Bleeckere moest bruusk remmen toen het licht plots op oranje sprong. De vrachtwagen die achter hem reed kon niet zo snel remmen. Dus reed Frank door het oranje licht, om een ongeval te vermijden. Maar waarom hebben wij geen aftelsysteem, zoals in het Midden-Oosten?

Tom Brijs, professor mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt, weet waarom. "Er is relatief weinig onderzoek naar de gevolgen van dat soort systemen. We weten dus niet welk effect het zou hebben op ons verkeer."

2 soorten aftelsystemen

1) Aftellen van roodfase

Dit systeem telt af van rood naar groen licht. Het wordt vooral gebruikt om roodnegatie te verminderen. Dit systeem zie je al in Brusselse straten, maar voor voetgangers. "Onderzoek heeft al positieve effecten aangetoond" zegt professor Tom Brijs.

Dit wordt nog niet toegepast in het autoverkeer, omdat er weinig informatie is over de doorstromingseffecten. 

2) Aftellen van groenfase

Dit aftelsysteem wordt gebruikt om het einde van een groenfase aan te duiden. Er zijn dan minder bestuurders die door het oranje of rode licht rijden. Er wordt ook minder bruusk geremd. "Maar de langetermijneffecten kennen we niet" zegt Tom Brijs.

Conclusie

"Mensen stellen hun gedrag af op het systeem. De langetermijneffecten vallen meestal weg. Rustig remmen als het bijna rood wordt verandert naar nog snel het groene licht halen." 

Conclusie: er zijn volgens Tom Brijs nog te weinig evaluatiestudies uitgevoerd om te weten welk effect een aftelsysteem zou hebben op ons verkeer.

Hier een voorbeeld van zo'n aftelsysteem:

 

Deze vraag werd gesteld door Frank De Bleeckere in De Bende van Annemie:

Foto © Pixabay

Radio 1 Select