Waarom gaat het zo slecht met H&M?

31 januari 2018
Het gaat niet goed met H&M. Dit jaar nog zal het merk wereldwijd zeker 170 winkels sluiten. H&M was nochtans jarenlang dé winkel voor goedkope maar hippe kleren. Dat het nu slecht gaat met de kledingwinkel ligt niet aan hun kleren maar aan de consumenten, zegt Pauline Neerman van RetailDetail in "Nieuwe Feiten".

"H&M is al lang niet meer het enige merk dat hippe kledij aanbiedt. Merken zoals Primark en Zara verkopen nog sneller dan H&M hippe kleren in hun winkels", zegt Pauline Neerman, hoofdredacteur van het vakblad RetailDetail. Maar er is nog een andere belangrijke reden waarom H&M achterop hinkt. Mensen kopen hun kleren steeds meer online en steeds minder in winkels. Daardoor blijft een grote winkel zoals H&M met enorme voorraden kledij zitten die ze niet meer verkocht krijgen. 

H&M heeft de online trein gemist

"H&M is nu wel volop aan het werken aan een onlineplatform dat er dit jaar nog moet komen. Maar die online marktplaats komt er te laat, in vergelijking met Zalando en andere webshops", beweert Neerman. Toch betekent dat niet dat het einde in zicht is voor de modeketen. "Ze werken aan een multi-merkenstrategie. Merken zoals & Other Stories, Cos, Monki en Weekday duiken nu al in veel winkelstraten op. Het zijn voorbeelden van op zichzelf staande merken van H&M die het wél goed doen. De modeketen beseft nu meer dan ooit dat mensen op zoek gaan naar een eigen identiteit en stijl. Het is niet meer haalbaar om al die verschillende stijlen in één winkel te proppen."

H&M moet zich herpakken

Hoe kan het merk H&M voorkomen dat ze een stille dood sterft? Volgens Neerman moet de kledingwinkel twee dingen doen. Méér inzetten op onlineverkoop en nog meer kleinere gespecialiseerde winkels openen in de winkelstraten. 

Lees ook