Waarom hippe kinderwagens, maar lelijke rollators?

30 mei 2017
Tijdloos troef
Intelligente en mooie producten voor senioren, het is een zeldzaamheid. En daar wil topontwerper Axl Enthoven iets aan doen. Als ervaringsdeskundige zeventiger ziet hij tal van behoeftes die de markt vandaag links laat liggen. Veel van zijn nieuwe producten zouden bovendien ook ten goede komen van jongere generaties.

Hij is intussen zeventig geworden en ondervindt zelf dat er weinig of geen goede producten zijn voor mensen van zijn leeftijd en hun ‘ongemakken’. Voor zijn jonge collega’s is dit segment niet sexy. En ook bij bedrijven en marketeers ontbreekt deze focus volledig. “Nochtans rijden op heel wat plaatsen meer rollators dan kinderwagens rond”.

Neem nu een badkamer, zegt Axl Enthoven. Waarom moet daar alles in harde en scherpe materialen gemaakt zijn? Dat houdt risico’s in als je uitglijdt en valt. Daarom ontwierp hij tegels met minder scherpe randen en kranen uit zachter PVC-Schuim. Ook de plaatsing van wasbakken en de verlichting kan beter. Dat is goed voor oudere mensen, maar ook voor vrouwen die zich dan beter kunnen maquilleren.

Niet alleen oude mensen willen aan tafel met elkaar kunnen praten

Of neem nu de slechte akoestiek in restaurants. Hoe vaak maak je het niet mee dat je de persoon tegenover je aan tafel nauwelijks kan verstaan? Laat staan mensen die iets verder van je aan tafel zitten! Daarvoor werkt hij nu aan lusters die achtergrondgeluiden wegfilteren. Ze zouden ook van pas komen op feesten waar mensen die geen behoefte hebben aan luide muziek, toch met elkaar kunnen praten. Goed voor mensen met gehoorproblemen, maar ook voor anderen!

Typisch ook voor wat oudere mensen met last van hun gewrichten is dat ze hun huis veel te warm stoken. Dat kost veel, is niet ecologisch en bovendien zijn koelere ruimtes gezonder. Enthoven werkt daarom aan sofa’s met lokale warmtebronnen die gevoelige lichaamsdelen zoals de nek, de rug en het bekken verwarmen.

Er is een markt en wat oudere mensen zijn zeker bereid om producten te kopen die hun leven wat comfortabel maken en toch ook kwalitatief en mooi zijn, zegt Enthoven. Het grootste probleem is niet die producten te ontwikkelen, maar wel om de nodige marketing en distributie te activeren. Dat die producten iets duurder zijn, is relatief, vindt hij. Het gaat immers om producten met een langere levensduur die niet zo snel gedemodeerd zijn. Daar heeft hij ook zijn hele carrière voor gekozen. “Ik wilde achteraf nooit beschaamd moeten zijn over een ontwerp van vroeger!”

Radio 1 Select