Waarom koopt u dàt online?

16 februari 2015

U maken ze niks wijst, u beseft maar al te goed dat marktonderzoekers weten hoe ze uw koopgedrag kunnen beïnvloeden. Ook als u in de supermarkt choco van merk X in uw karretje legt, of aan de kassa van de doe-het-zelf-zaak nog gauw zo'n mieterse sleutelhanger met een door zonne-energie aangedreven led-lampje meepikt.

Maar die gehaaide marketeer schijnt niet zo goed te weten waarom u online dat bepaald product van merk Y in uw virtuele winkelwagentje legt.

Op het internet lijkt u alleszins minder merkentrouw dan als u offline winkelt. Maar waarom dat zo is en wat u dan precies tot die bepaalde aankoop in een webshop deed besluiten, daar zijn de marketanalisten voorlopig nog niet uit.

Kennelijk houdt onderzoek naar koopgedrag op het internet geen gelijke tred met de boomende online-verkoop. Dat beweert toch een professor van de Stanford Graduate School of Business.

Benieuwd of ze aan de Vlerick Business School al meer zicht hebben op het doen en laten van de online-consument.

Radio 1 Select