Waarom koos jij er al dan niet voor om je kind een STEM-richting te laten volgen?

10 januari 2018
De STEM-richtingen, de nieuwe studierichtingen in het secundair die meer technisch en wetenschappelijk geschoolde jongeren moeten opleveren, zijn voorlopig geen groot succes.

Veel scholen die er dit jaar mee begonnen zijn, trekken maar weinig leerlingen aan. Vaak zijn er maar één of twee leerlingen per richting.

Dat blijkt uit cijfers die CD&V-parlementslid Jos De Meyer opvroeg. Hij pleit voor een extra inspanning om de technische richtingen populairder te maken.

De STEM-richtingen leggen soms een zware hyptheek op het lesurenpakket van een school. Daarom beslissen scholen soms om een STEM-richting toch niet te laten starten als er te weinig leerlingen zijn. Dit schooljaar gebeurde dat met 17 aangevraagde en goedgekeurde nieuwe STEM-richtingen.

Net gisteren liet de VDAB weten dat het moeilijker dan ooit is om vacatures voor technische beroepen zoals michaniciens en ingenieurs in te vullen.

Oproep

  • Was een STEM-richting een optie voor jouw kind? Waarom heb je wel of niet gekozen voor een STEM-richting?
  • Wat moet er gebeuren om STEM-richtingen populairder te maken?