Waarom is onze wetenschappelijke kennis over de klimaatopwarming zo bedroevend laag?

3 december 2015
De aarde warmt op. Dat is een feit. En de meeste mensen geloven dat ook. Maar als je iemand vraagt om de oorzaken van de klimaatopwarming uit te leggen, blijft het vaak stil. Hoe komt dat?

"85 procent van de 17- en 18-jarigen is niet in staat om de oorzaken van de klimaatopwarming uit te leggen", zegt Peter Boussemaere, docent aan de VIVES-hogeschool in Brugge.

Het probleem begint volgens hem in het onderwijs, waar het thema niet naar behoren wordt behandeld.

We hebben geen strategie om de kennis van de klimaatopwarming te verspreiden. Het staat zelfs niet in de eindtermen van de schoolvakken. 

 

En dat is een fundamenteel probleem. Want iedereen doet maar iets, en vertelt maar wat. Net daarom kan je mensen ook echt iets wijsmaken."Het is niet gecoördineerd via wetenschappelijke centra, en daar moet echt iets aan veranderen."

 

Een ander probleem is volgens Boussemaere dat de klimaatopwarming nooit een 'wow-effect' heeft. De opwarming is er niet plots, maar komt gestaag. Daarom lijkt het minder impact op mensen te hebben. Maar, zo besluit hij, "Een goed en degelijk klimaatonderwijs kan daar wel veel aan veranderen."

Radio 1 Select